Tuo klonksahdus voi kuulua kyllä teoriassa melkein mistä vain, helpointa on etsiä jos olisi kaveri kääntämässä rattia erilaisilla tyyleillä (nopeasti heiluttaen, hitaasti laidasta laitaan, yms.), ja itse olet siellä auton alla käsillä kokeilemassa missä tuntuu väljää tai mistä ääni kuuluu.
Kato nyt ainakin:
- Panhardin kiinnitys; katso sekä korin että akselin pää, sekä korissa oleva kiinnike ettei pultit ole löystyneet.
- Tukivarsien puslat (tuon ikäisissä monesti jo varsin kuluneet, esim. itsellä '98 ZJ ja kilsoja ~165tkm, kaikissa 8kpl. tukivarsissa puslat oli enemmän ja vähemmän entiset; pahimmat oli etupään alavarret)
- Pallonivelet (tosin ne pitäisi klonksua ajossa esim. routarailoissakin jos on enemmän kuluneet)
- Simpukassa/ ohjausnivelistössä väljää
- Vetaritkin voi olla väljät, mulla alkoi repsikan puolen CV- nivel päästää ihme naukaisun/ klonksahduksen ratti reilummin käännettynä, ja jonkin ajan päästä kulmassa sitten paukahtikin kokkareiksi pienessä kallionypäytyksessä
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt
Veikkaus kohdistuu siihen, että joku tukivarsien kiinnityspulttien reijistä on kulunut soikeaksi.
|
Eipä niitten tarvitse ZJ:n etuakselilla kulua soikeaksi, kun alavarsien reiät on sellaiset jo ihan tehtaan jäljiltä

..niissä siis on säätömahdollisuus akselin päässä; kiinnityspulteissa sellaset ihme epäkeskoprikat kiinteänä, akselin kiinnikkeissä ohjurit ja kiinnitysreiät on soikeat.