Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 13.12.2011, 17:03
Nuffieldmaster Nuffieldmaster ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 13.12.11
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 2
Perusasetus

Etuperään hydraulimoottori


Vetopeto -projektiin (pikkutraktori, ei paljasteta enempää) on tarkoitus rakentaa neliveto maastoauton etuakselia hyödyntäen.

Koska pudotuslaatikon saanti mekaanisesti kyseisestä vaihteistokonstruktiosta ei ole käytännössä mahdollista niin ajatuksena on ollut ottaa voima hydrauliikalla.

Akseliksi on kaavailtu hilux tmv. vastaavaa napalukollista akselia, jotta veto saadaan vapautettua tiesiirtymien ajaksi "molemmista päistä", kun hydraulipumppukin on kytkettävissä irti (käytämme remmisiivan voimanulosottoa hydepumpun pyöritykseen). Kait olen ymmärtänyt napalukkojen merkityksen, eli se katkaisee yhteyden vetoakseleilta ja perältä?

Ajatuksena on laittaa metsäperävaunun 400 kuutiosentin moottori tuohon perämurikkaan kiinni. 180 bar paineella ja 60 litran minuuttituotolla se antaa 1800 kilopondin vetotehon metsäperävaunulle, sekä n. 3-4 km/h ajonopeuden. Robson rulla on halkaisijaltaan n. 250 mm ja tämä vetää pyörää kehältä. Pyörän halkaisia on n. 1170 mm Tässä siis alkutilanne...


Etupyöriksi tulisi 760 korkeat 7,5-16" vetokuviolliset.

Laskimme, että pyöräkoolla ja etuperän 4-5 välityssuhteella saisimme vedon toimimaan hieman tuottoisemmalla pumpulla hyvinkin traktorin 1 ja 2 pykälille jotka 0,8-3 km/h

Laskenta ei tosin ole vahvin lajini, ja jos keltä tällainen onnistuu paremmi voin kaivaa tarkemmat lähtöarvot kohdilleen!

Onko kukaan offimies kokeillut vastaavaa, eli toimiiko tuo oikeasti? Autoissahan taitaa ongelmaksi koitua nopeushaarukka, mutta hitaassa ryöminnässä kait apua voisi olla?

Millaiset kääntökulmat tuollaisissa akseleissa on?

Kone ei tule niinkään hyötykäyttöön vaan offi ja kone tms. tapahtumiin näytöspeliksi...


Viimeksi muokannut Nuffieldmaster : 13.12.2011 17:06
Vastaa lainaten