Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Superlon
Tollasilla ajokilometreillä kattelisin ensin niitä "leikkinelivetoja". Subaru Forester, Honda CRV, Toyota RAV4 ja vastaavat kykenee parikymmentä senttisessä hangessa etenemään vielä helposti. Kulutus on kaikissa ison henkilöauton tasolla 7-9L/100km.
Oikeissa maastureissa tulee äkkiä vastaan tuo kohtuuton kulutus. Bensavehkeet kun ei millään kulje alle 10L/100km ruoalla, eikä ajomukavuus matka-ajossa ole välttämättä noitten citymaastureiden luokkaa.
Toki ajo-ominaisuudet teiden ulkopuolella on sitte myös roimasti paremmat, sekä suurempi vetokyky peräkärryn kanssa.
Luotettavuudesta en nyt oikeen osaa sanoa, kun en tiedä oletko hankkimassa uutta autoa, vai ostamassa 20-vuotiasta käytettyä. Kaipa netti on pullollaan kunkin automerkin ja mallin perusvikoja...
|
Tähän on pakko vähän sanoa noista leikkinelivedoista. Itsellä on Subaru Impreza 2.0 bensa vuodelta -96. Neliveto on, mutta eipä maavaraa niin kamalasti (tosin hitusen enemmän kuin keskimäärin farkuissa). Toissatalvena pärähti yhden yön aikana 35-40 cm lunta kerralla. Aamulla ei mr. Plow vielä kerinnyt käymään ja töihin piti päästä. Ajattelin, että kyllähän se tuosta menee. Hanaa vaan ja pihatietä painamaan. 800 metrin pihatie meni kohtuullisen kivuttomasti tuossa hangessa vaikka ohjaaminen teetti työtä. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui lumen lentäminen tuulilasille. Näkyvyys oli parin metrin luokkaa ja ulkomuistista piti ajaa suurin piirtein. Vauhtia jotakuinkin 20 km/h.
Eli kyllä noilla leluillakin pääsee yllättävän hankalissa olosuhteissa
PS. Seikka, joka tuota ajoa huomattavasti helpotti, oli puuteri lumi. Jos olisi märkää nuoskaa ollut tuo 4 cm, niin ei varmasti olisi edes pihasta päässyt pois