Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli
En usko, että tehtaan sijaintipaikka nykypäivänä juurikaan vaikuttaa tuotteen laatutasoon. Ja valmistusvirheellisiä tuotteita pääsee aina markkinoille, niin se vaan on.
Tehdään sitä Toyotaakin esim. Puolassa, Venäjällä, Tsekissä ja Turkissa 
|
Se, että miten tuotteen laatu ja valmistemaa riippuu toisistaan; on juuri se, millä erotellaan hyvät keskivertoisista.
Puhdas ARVAUS nokian renkaiden valmistuksesta/laadunvarmistuksesta.
Laatu voi pettää uskomattoman monessa paikassa; oletetaan että renkaaseen menevä nylon rättirulla pitäs vaihtaa täyteen, mutta syystä Y operaattori ei huomaa tehdä sitä ohjeiden mukaan, ja kun häntä menossa koneessa, niin umpisolmulla uutta rullaa kehiin ettei linja tökkää.
Ja halvan työvoiman maissa tuommoinen herpaantuminen käy kalliiksi, leikataan joko suoraan palkasta tai annetaan loparit-> peitellään kaikin keinoin, myös muiden duunareiden toimesta.
ja niin kuin kuuluu, tehdastasolla seurataan tehtaan sisäistä hukkaa, mutta suomessa siitä pidetään palaveri ja pistetään aloitelaatikko nurkkaan; mutta jossain muualla maksatetaan hävikki (siis epäkurantit, vaikkapa sähkökatkon; joita on vaikkapa useampia viikoittain; aiheuttamat "tappiot") työntekijöillä varmaan ainoastaan osittain?
Suomessa tuo "Saanto seuranta" toimii seuraavasti; jos menee hyvin niin vuodessa saadaan 12,5 kk:n palkkaan kuukauden parin liksa lisää, mutta tuolla kehittyvissä maissa voi olla että vuodessa saadaan ainoastaan 6-10 kk palkka?
Ja tämä "optimointi" voi jatkua läpi koko tuotantoketjun
-> siis kaikki myyntinä ulos, joku "tarkka" kuluttaja voi reklamoida, mutta vuoden kuluttua kukaan ei tiedä kuka teki sen umpisolmun...
Mutta kun tuli tuota kumisaapas merkkiä mollattua, niin katsokaapa missä ns. laaturenkaanne on valmistettu, voi olla yllätys?