Näytä yksittäinen viesti
Vanha 23.11.2011, 13:24
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

Terve vaan kaikille,

Tuli vuosien lukemisen ja joskus ilman rekisteröitymistä lähetetyn viestin jälkeen rekisteröidyttyä mukaan joukkoon tummaan.

Itse on tosiaan tullut rakennettua oma hiekkapuhalluskello. Kaikki hyvään toimintaan vaikuttavat ideat on kopioitavissa ilmaiseksi parhaista tuotteista alalla, mutta samalla omatekoisen kellon hinta pompsahtaa pienimuotoisen käytön kannalta turhan suuriin lukemiin.

Omalla kohdalla käynyt niin päin kun kello tuli kuitekin rakennettua tosissaan ja ilmakanava on kokoluokkaa 1 1/4" vaikka kello muuten on pienehkö, laitteelle on löytynyt aika paljon käyttöä.

Suurin toimintahäiriöitä aiheuttava syy on ollut, että kellolle tuleva ilma tai/ja hiekka eivät ole aina riittävän kuivaa.

Toinen asia on, että suuttimeen nähden liian suurirakeista hiekkaa tai muuta raetta ei kannata käyttää. Tällä hetkellä minulla on käytössä 5 mm reiällä olava 140 mm pitkä venturirakenteineen boorikarbidisuutin. Sille sopiva hiekka on esim. 0,2-1 mm ja ilmantarve kypärän kanssa jotain n. 2 kuution luokkaa.

Vaille käyttöä on jäänyt kuormalavallinen 1-2 mm hiekkaa koska silloin suutinkoko pitänee nostaa lähemmäksi 10 mm. No, eiköhän tämäkin järjesty lähitulevaisuudessa.

Olen katsellut myös harrastekäyttöön tarkoitettuja kelloja ja niissä itseasiassa kaikki yksityiskohdat on sellaisia, että ne tulisi vaihtaa toimivampaan... toisaalta esim. auton peltien puhalteluun ruosteista puhtaaksi sopii mahdollisimman hieno hiekka ja tehoa ei tarvi paljoa. Tämänlaiseen käyttöön laitteet kuitenkin sopii.
Vastaa lainaten