Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 15.11.2011, 22:39
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.245
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kun akkuja kytketään rinnan, niin se on syytä tehdä mahdollisimman "tasapuolisesti", siis johdot osapuilleen saman mittaiset: ja akussahan on sekä miinus että plus johdot kulutukseen/lataukseen.

ja akkujen ominaisuuksiin vaikuttaa suuresti lämpötila: lohkolämppärin/ajolämpimän koneen lämmittämässä konehuoneessa akku on paljon riskimpi antamaan/ottamaan virtaa kuin jossain taka-akselin vieressä.

-> konehuoneen lämmin akku ottaa virtaa vastaan suhteellisen pienellä jännitteellä, mutta alustan akku ei ota virtaa juuri ollenkaan tuolla konehuoneen akun jännitteellä.--> taka-akku ei talvella koskaan lataudu täyteen-> ei hyvä

-> toki tuo lämmin akku antaa paljon enemmän virtaa startissa, mutta jos startti menee pitkäksi, niin tuo lämmin akku tyhjenee äkkiä verrattuna kylmään akkuun.

-> ja kylmä akku loppuu äkkiä
Tän allekirjotan kanssa mut oon eri mieltä noist kaapelinpituuksist. On toki merkitystä mut resistanssi auton mittakaavassa on mitätön,olettaen et on hyvät johdot ja liitokset. Tostahan on teollinen sovellus esim. hiluksissa,lataus kytketty toiseen akkuun ja osa kulutuksesta on otettu toisesta akusta. Ja muuten esim. Jeepissä on akun lämpötilaa haisteleva anturi ja sen mukaan nostaa lataus jännitettä jos on kylymää. Sit on joissain Wolkkareissa mm. akun lämmitintä,lieekö suurta hyötyä sitte..
Vastaa lainaten