Viestiketju: automaatin välitys
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 14.11.2011, 15:01
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Systeemiä voi kutsua vaikka miksi mutta part time 4 wd. Eli kytkettävä neliveto,tai osa-aika neliveto,lienee lähinnä totuutta.

Ja tuo 50/50 on myöskin osa-aika nelivedossa lähinnä kaupallinen termi koska silloin kun neliveto on kytketty niin voimaa ei "jaeta" missään suhteessa vaan molemmat akselit pyörivät samaa tahtia. Jolloin voima välittyy sieltä missä kitkaa on eli vaikka takapyörät olisivat ilmassa niin etupyörien kautta menee kaikki voima.

Keskitasaus pyörästö on sitten taas oma juttunsa eli samankaltainen systeemi kuin perissäkin jolloin voima välittyy suhteessa 50/50 etu ja taka-akselin kesken. Jolloin jos etupyörät on jäällä ja takapyörät hiekalla niin molemat vetävät samalla voimalla eli sillä miten pyörä siellä jäällä pitää.

Tai sitten planeetta pyörästöllä toteutettuna sillä saadaan sitten 30/70 vetosuhteita ym. Ja kun nämä lukitaan eli kytketään kiinteäksi niin silloin saadaan taas molemmat akselit pyörimään samaa tahtia.

Ja tämä keskitasauspyörästö mahdollistaa sen että akselit voivat pyöriä käännöksissä eri nopeudella ja myöskin silloin vetovoima välittyy koko ajan.

Menee hieman Ot:ksi mutta jos se haittaisi koska tekniikassa pysytään.
Ja jos vielä oikein hifistellään niin esim. tasauspyörästö ei välitä VOIMAA vaan VÄÄNTÖMOMENTTIA. Tai tehoa, miten vaan.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten