Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 10.11.2011, 20:08
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.072
Perusasetus

Näillä ohjeilla mennään toistaiseksi: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB6...uperusteet.pdf

Ensi vuonna kaiketi päivittyy...

Tässä Trafin esitelmää aiheesta:
Lainaus:
Katsastuksen valvonnassa katsastustoiminnan laadun arvioinnin sekä katsastuksen valvonnan kohdentamisen työkaluina käytetään toimipaikalla katsastetuista ajoneuvoista tallennettuja vikatietoja (ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ja katsastuksessa havaittujen vikojen kokonaismäärät sekä yksittäisissä tarkastuskohteissa havaittujen vikojen määrät). Näitä prosenttilukuja verrataan mm. yleiseen valtakunnalliseen tasoon ja muihin alueella toimiviin katsastustoimipaikkoihin.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus on hyvä katsastusalan karkea yleismittari, joka kuvaa yleistä yhdenvertaisuustasoa katsastuspäätöksissä kun tarkasteltavana on koko valtakunta taikka jokin paikkakunta.

Prosenttilukuja verrattaessa ja mahdollisia poikkeamia arvioitaessa on otettava huomioon katsastuksissa havaittujen vikojen määriin sekä ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisiin osuuksiin mahdollisesti vaikuttavat tekijät joita ovat mm. katsastustoimipaikan toimintatapa (katsastuksien suorittaminen aikavarusjärjestelmällä, katsastuksien suorittaminen ns. drive- in periaatteella), katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen keski-ikä, alueellisten korjaamopalveluiden saatavuus, alueelliset sää olot (esim. pohjoisin Suomi), katsastusmäärät, katsastuksen hinnoittelu (esim. ilmainen jälkitarkastus), toimipaikan sijainti jne.

Ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalinen osuus ei sellaisenaan kuvaa käytännön työn laatua, arvosteluperusteiden yhtäläistä noudattamista eikä katsastustoiminnan hajontaa riittävässä määrin.

Vikatilastotietojen analysointia ei voida käyttää sellaisenaan katsastusluvista annetun lain mukaisiin toimenpiteisiin ryhdyttäessä vaan toimenpiteet edellyttävät osoituksen siitä, että katsastustoimipaikan vikatilastotiedot poikkeavat perusteettomasti toimipaikalle katsastukseen esitettyjen ajoneuvojen todellisesta kunnosta. Tämän osoittaminen on mahdollista vain suoraan toimipaikan toimintaan kohdistuvalla valvonnalla.

Sen lisäksi, että toimipaikalla ensimmäisellä katsastuskerralla hylättyjen ajoneuvojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä verrataan yleiseen valtakunnalliseen tasoon, on valvontatarkastuksissa verrattu myös toimipaikalla työskentelevien katsastajien ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajonevojen prosentuaalisia osuuksia ja katsastuksissa havaittujen vikojen määriä toisiinsa katsastajien suorittamien katsastuksien tasalaatuisuuden arvioimiseksi.

Mikäli toimipaikalla suoritetuista katsastuksista tallennetuissa vikatilastotiedoissa on havaittavissa poikkeamia (esim. toimipaikan taikka toimipaikalla työskentelevän katsastajan ensimmäisellä katsastuskerralla hylkäämien ajoneuvojen prosentuaalinen osuus poikkeaa merkittävästi yleisestä valtakunnallisesta tasosta) pyritään valvontatarkastuksissa selvittämään poikkeamiin vaikuttavia asioita, joita voivat olla mm. käytännön katsastustyössä käytettäviin tarkastusmenetelmiin liittyvät puutteet, katsastukseen esitetyissä ajoneuvoissa olevien vikojen ja puutteiden kirjaamattomuus/havainnoimattomuus, katsastuspäätösten virheellisyys, toimipaikan oman laadunkehitystyön puutteellisuudet, katsastuksissa havaittujen vikojen ja puutteiden virheellinen arvostelu, katsastukseen esitettyjen mittaustodistusten virheellinen arvostelu tms.
Trafin tavoite on että kaikki asemat pysyisivät -3% -> +7% haarukassa valtakunnan keskitasosta.
Vastaa lainaten