Itse ajelin ensimmäisen kokonaisen talven bj-40:llä ja 205-16 nauhapinnotetuilla renkailla. ja silloin vuosiluku kirjoitettiin kahdella ysillä.
toki sen jälkeenkin olen ajanut landcruisereilla varmaan yli 10 talvea nastattomilla renkailla, mutta kun en enää tällä vuosi tuhannella ole ainut kuski noille cruisereille, niin pistetäämpä piikkiä alle! (helpompi istua lauantai-iltana tms kartturina, kun maisema tulee vastaa ennalta odotetusti)
Siis jos asuu/liikkuu jäisten tienpintojen alueella, niin pitoero nastarenkaan ja nastattoman välillä on paljon pienempi, kun se jää sattuu kohdalle, ja nastarenkaat alla!
Ja artikkelin "jokaisella on selitys ja p.......reikä", niin jopa täällä KESKIsuomessa* tuo talvi tuo pito ongelmia nimenomaan tuon kiilloitetun jään muodossa.
*)Toki minä en todella ole keskisuomessa, mutta n.100 km päässä siitä:-> sekä pohjoseen että etelään on 650 km
Ja sitten se VANHA tuttu juttu: vajaa kaksi kuukautta ennen kuin päivä alkaa pitenemään, niin silloin liukas keli yllättää! mutta kukaan ei törttöile maalis eikä huhtikuussa?
Siis jos haluat romuttaa maasturisi, niin vielä useita viikkoja kesärenkailla, kun päiväthän on plussalla!
, ja sitten kun saat ne piikit alle niin aja toukokuun loppuun, sillä kumminkaima oli nähnyt jäätä!
Hyvät talvikelit kaikille!