Viestiketju: Tunaaja
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 31.03.2004, 15:17
tug3 tug3 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 06.02.04
Sijainti: Kello-koski, Finland.
Perusasetus

Tää nyt on vanha urbaani stoori, joka on kohtuu helppo todistella tyhjäksi. (Siis ihan teknisestikin, ilman muita asiavirheitä, joita tässä jutussa yleensä myös ilmenee.)

Jos otetaan esimerkiksi Jenkkien käyttämän Hercules:n lähtörakettinakin käytetty MK-6 JATO (Jet Assisted Take-Off). (Juu näistä käytetään sekä RATO, että JATO nimitystä.) Niin tämän kyseisen raketin työntövoima on vaatimattomat "1000 pounds", eli n.500kg. Näitä rakettipulloja lyödään Herculekseen kiinni 8kpl ja niitä käytetään siis normaali moottorien avuksi kun tarkoitus olisi lyhentää lähtökiitoa. Paloaika näillä pulloilla on 13s. Tosin lentäjät itse eivät niitä juurikaan arvosta. Sanovat niiden olevan käyttökelpoisia lähinnä lentonäytöksiin ja sellaisiin?

Tällaisella raketilla paketoitu Impala (omapaino vissiin 1500kg paikkeilla + 70kg itse raketista) kiihtyvyys olis vain noin 0,3G:tä. Kovimmissa urheiluautoissa kiihtyvyys on jo 1G luokkaa ilman rakettimoottoreitakin. Eli ei mitään ihmeellistä kiihtyvyyttä siis.

Oletetaan nyt sitten, että kaveri nappaisi tuollaisen Impalaansa kiinni. Kiihtyvyys olisi luokkaa 3 m/s2, josten 13 sekunnin (paloaika) kiihdyttelyn tuloksena vauhtia olisi vaivaiset 39 m/s = noin 130 km/h. Itse en pidä tuollaista nopeutta vielä kovinkaan huimana suorituksena. Olen saavuttanut vastaavan nopeuden jopa vakio Kuplavolkkarilla - melkein samassa ajassa...

No, olkoonkin että mikäli hyypiö olisi painellut Impalan kaasupoljinta samaan aikaan olisi kiihtyvyys voinut olla huimempaa ja vauhti myös kovempaa. Mutta lentoon sitä kärryä ei olisi saanut, vaikka pullon olisi lyönyt suoraan alaspäin sojottamaan keskelle pohjaa!

Sen sijaan mikäli rakettimottorien TODELLINEN hyötykäyttö kiinnostaa, suosittelen tutustumaan vaikkapa:
http://www.asciimation.co.nz/beer/

Siinä on miehellä prioriteetit kunnossa!

--
Ainoa ero maastoautolla on, että se nousee metsästä takaisin tielle.
Vastaa lainaten