Viestiketju: Sisun tuunausta
Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 21.10.2011, 23:16
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.327
Perusasetus



Tästä Jaren laittamasta myynti-ilmoituksesta näkyy sisun vakio ZF 5S-35 laatikon välitykset. Pyörittelin verstaalla DD:n perässä olevaa 10-speed Spiceria, ja sain seuraavat välitykset:

R=8.85
1=8.85
2=5.10
3=3.00
4=1.75
5=1.00

Nuo siis lootan pienellä puolella, ja lukujen tarkkuus on jotain 10% luokkaa. Löysin netistä joskus laatikon oikeat välityssuhteet, mutta se sivu ei enää aukea.

Kun laatikkoon laitetaan paineilmaa, niin ison puolen välitykset ovat noin 0.70 x yllä olevat välitykset? Eli spicerin pienen puolen kolmonen vastaa ZF:n kakkosta, jolla yleensä lähdetään liikkelle. Spicerin pikku ykkönen kuulostaa hyvältä ryömimis vaihteelta. Ison puolen viitonen pitäisi olla noin ZF:n viitosen luokkaa. 14.00R20 pyörillä huippunopeus nousee yli sadan, vaikkei DD kierrä yli 2500 rpm?

Koko projekti on ns pitkissä puissa, mutta kunhan tässä laskeskelen välityssuhteita.

Moottoriin tilasin täydellisen tiivistesarjan ameriikasta. Maksoi 100,44€. Saas nähdä pitääkö hakea tampereen tullista... Sitten pitää maksaa alvia ja tullia.

Männänrenkaista lähetin kyselyjä ameriikkaan, useampaan firmaan. Eivät tunnista moottorin tyyppinumeroa. Numerot ovat oikein, he eivät vaan tunnu tunnistavan kaikkia moottoreita. Ja sivuillaan kertovat olevansa maailman parhaita Detroit Diesel spesialistejä. . Kone saattaa olla made-in-england, omilla numeroilla.
Vastaa lainaten