Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi
Kannattaa muistaa, että jos yli 50% osista on vaihdettu, ei ajoneuvon identiteetti enää vastaa alkuperäistä -> tulisi kärry esittää yksittäishyväksyntään (=käsitellään uutena kärrynä ja maksaa paljon).
Hauskaahan on, että perävaunuille ei ole prosenttitaulukoita = riippuu katsastajasta. Tämä ohje saatu A-Katsastuksen kouluttajilta tänä kesänä erään epäselvän tapauksen myötä (vanhaa oli runkonumero, kilpi sekä pieni osa rungosta).
Jos vanhaa on esim akselit, runkonumero ja kilpi (tulkinnasta riippuen yli 50% osista vaihdettu) -> ei kannata kovin katsastuksessa huudella.
Siitä muutoskatsastusvelvollisuudesta. Ainakin meillä tulkitaan näin, että jos joku rekisteröintitodistukseen merkitty tieto muuttuu, on muutoskatsastettava soveltaen autojen sääntöjä. Esim akselit vaihdettu täysin erilaisiksi tai kuormakorin tyyppiä muutettu.
Muutoskatsastuksessa on sovellettu kyseisen hetken sääntöjä, kuten autojen kanssa myös.
|
Entä jos omistaja ei muista kehua tehneensä sitä sun tätä?
Kuten -Matti- sanoi, niin edes suomessa ei ole luvatonta "huoltaa/ylläpitää" (korjata)vanhaa.
p.s peräkärryjen valoille on joitakin mittoja, mitkä pitää täyttyä! (siis kun kärry on hyväksytyssä vetokuokussa) (on muuten aika matalalla

)
Niin, ja sama koskee myös loka/roiskesuojia.