Kannaksen oppaan mukaan ongelmatilanteissa otetaan ensin ryhmäkuva ja sitten vodkaa.
LaaLaan nakkipipo
Päätettiin ajaa kiviniemen kautta paremmille offroad maastoille kohti hanhilammen suon kiertoa.
Matkalla oli mukavaa lätäkkörallia. Pari kertaa tuli vedet kabiiniin kun oli ikkuna auki. No wranglerissa tais tulla ihan jostain katonraosta suoraan
syliin vettä. Sopivasti sai alustan huuhdeltua niin oli hyvä tehdä jarruremppaa huoltiksella.
Lähdettin ajamaan reittiä "väärin" päin tämmöisen muistomerkin tienoilta. Wranglerista yritettiin pätkän alussa löytää vikaa kun atffät vuoti
laatikosta pihalle. Osa porukasta lähti jo ajelemaan reittiä eteenpäin ennen hämärää.
Alkuun reitti vaikuttikin ihan hyvä kuntoiselta.
jotain puuta sentään oli nurin reitillä
Savirännit oli hauskoja mutta uglyltä tippui kumi vanteelta.
Sitten alkoikin näkymään edessä huolestuttavan paljon puuta nurin reitillä ja jouduttiin ottamaan reiluja kiertoja läpi metsän.
Mutakuopassa kikkailua
Johtoauton gps tai itronixi tilttaili ja ajeltiin aika pahasti reitiltä hutiin ja jouduttiin palaamaan takaisin. Bertasta oli jo aikasemmin oikea
eturengas tyhjentynyt totaalisesti ja niin kävi täälläkin sillä seurauksella että vanteen sisäreuna meni solmuun. Ei muuta kun rengas irti, lekalla suoristus ja matka jatkui. Jossain ojassa tuli temuttua etunarukin poikki ja rättikatto otti aika rajusti puuhun mutta onneksi säilyi ehjänä.
Pimeän tullen pidettiin ruokatauko. Pakolliset ryhmäkuvat ja vodkat otettiin kanssa. Oli hiton isoa kuusta metsässä, ei ylttänyt kädet ympäri. Yksi
kelokin oli niin iso että jäi kädet ainakin 20cm vajaaksi et ois riittäny ympäri.
JNU näyttää pukeutumisen mallia (vaatteet löytyi kaken rasselisäkistä)
Jeepin tankkaukseen tarvitaan puukkoa
Yhdessä vaiheessa tuli sitten sellainen patti että reitti oli todella pahasti tukossa ja jostain autosta jo kuului lälläristä että lähetään takaisin mutta onneksi neuvvokkaat apparit tetsasivat metsästä maxikierron jolla noin puolen tunnin lenkillä päästiin ohi ryteiköstä ja sen takaa paljastui loppuun asti auki oleva reitti. Nyt sitkeys palkittiin kun lumisuolla se tuotti vaan umpiperiä.
Räkytäky melkein "kuivilla". Kekkulan etusähkövinssi hajosi suolla kun sen pääty halkesi vaijerin päästyä päädyn ja vinssin väliin.
Pätkä osoittautui loistavaksi valinnaksi. Ainoa takaisku koettiin kun comanchen johtotähtimoottori alkoi pitämään sellaista mekaanista kolketta että jotain oli pahasti vialla. Viimeiset pari kilometriä jeep meni tyhjäkäyntiä ettepäin ja loppu matka sahattiin helppoa pelastusreittiä jeepulan ollessa uglyn hinauksessa.
Comanchen lumisuon kirous tulee hieman jälkijunassa.
Lopulta kaikki autot saatiin kankaalle ja leiri pistettiin niille sijoille pystyyn. Leirissä sitten huomattiin että mm. yksi saha oli jäänyt metsään.
Väihkönen sen kuitenkin sieltä haki ja kahden sahan voimin kaateli yksi keloja metsässä. Tuntui olevan Jannessa ylimääräistä virtaa.
Veljekset kuin kivekset.
Leirin purku ja nokka kohti suomea.
Hieman aiheutti repeilyä kun Eetza sanoi että katsokaa kun virtahepo synnyttää
Aamulla bertassa ei ollut enään ollenkaan jarruja kun toinen etuletku oli katkennut eikä varaosaakaan ollut mukana. Sain yhden etujarrun toimimaan mutta pysäytysteho oli aika mitätön.
It's a Jeep Thing.
Matkan varrella oli ohjelmassa jeepin jäähdyttelyä ja atffän lisäämistä. Onneksi Jopalta löytyikin jarruletku ja sain berttaan etujarrut jonka jälkeen auto jopa pysähtyi.
Paluu matka sujui muuten aika kivasti. Jeepikin alkoi pitämään lämpöjä kun tuulitunneli irroitettiin. Ugly joutui hieman jäähdyttelemään hoojiita motarilla kun comache oli hinauksessa mutta muuten kaikki woblailivat ihan sujuvasti rajalle. Suomen tullissa eräs kanssamatkustaja sai virkailijoilta pienen muistutuksen että ei se veronkierto aina niin helppoa ole.
Ihan mukava reissu mutta harmittaa kaatuneiden puiden aiheuttama ajoajan menetys mutta itse olen näihin jo tottunut. Uusien tai harvoin ajettujen reittien kanssa on aina riskinsä mutta jonkun on aina se pioneerityö tehtävä ja pidettävä reitit auki.
Kaikenkaikkiaan matkaa rajan tuolla puolen tehtii 560km ja tässä karkea reittiviiva.
THE END