Lainaus:
quote:
"...En ehtisi kyllä Ahvenistolla pykältämään.."
"...ei tule mitään kick-downeja keskellä mutkaa.."
Älä jarruta/kiihdytä sisällä kurvissa, lähtee vaan auto näpeistä. Sopiva pienempi pykälä ennen kääntöä ja kun auto kääntynyt mutkassa vasta sitten kaasu pohjaan. Joku F1-kuski kerran sanoi, että on ajettava tarpeeksi hiljaa jos haluaa ajaa kovaa. Eli jarrua vaan ajoissa jotta saa auton käännettyä oikeessa kulmassa edessä odottavaan suoraan. Keskellä mutkaa ei kiihdytellä!
|
Ömm... jarruttaminen mutkaan (trailbraking) on kyllä ihan yleisesti käytetty metodi ja antaa osaajalle etua. Vaatii kyllä harjoittelua ettei lipeä...ja valitettavasti livetessä kallista.
Tämän kilpakäytön voi huomata esim kun mutkaan mentäessä on takasisä gummi ilmassa...(vrt sport 2000 yms)
Suht raskaana autona vetteä on suositeltavaa viedä tyyliin "slow-in, fast out" tyyliin jossa jarrutus aikaisessa, käännös syvällä (late apex) ja exit kiihdyttäen.
Tällöin kämmäys jarrutuksessa ei heti vie metsähallituksen puolelle...kiihdytyksessä pitää automaatilla olla tarkkana ettei yhtäkkiä tulekkaan sitä kick-downia ja perän iroamista..
tarkempia tietoja Brian Beckman's, The Physics of Racing
http://phors.locost7.info/contents.htm
Jussi
Note! This message was posted anonymously!