Noniin, pitkästä aikaa taas jotain päivitystä tähänkin hommaan..
Sain tänään vihdoin viimein nuo tukivarren päät, yhteensä 14kpl päitä. Puolet vasuri- ja puolet oikean käden keirtellä, ja lisäksi nuo kiinni hitsattavat kierreadapterit. Paketti taisi painaa ~30kg, eli ihan kevyttä kamaa nämä ei ole
On oikeasti järeää tekoa, pistän illemmalla vielä kuvia. Flex jointin pää on ~80mm halkaisijaltaan, 1.25" kierre (~30mm) ja kierrettä on 75mm joten pituussäätövaraakin tulee varsiin ihan mukavasti kun molemmissa päissä on tällaiset. Kiinnitysreikä koriin/ akseliin 14mm. Tukivarsimatsku on S355- laadun 51mm/ 6,7mm saumatonta kylmävedettyä putkea. Laskeskelin että yhden linkin paino tulee olemaan ~10kg pituudesta riippuen. Ylätukivarret olisi hyvin voinut tehdä ohkasemmasta ja säästää yhteensä ~15kg painossa, mutta näillä mennään
edit: Sopivan kokoiset
Nyt sitten kun sain tukivarren päät, niin pystyi alkaa tutkailemaan mihin kaikki tukivarret mahtuu ja millä tavalla. Kyllä ne sinne näyttää mahtuvan. Koitin opiskella mahdollisimman paljon että miten nuo mitoitetaan oikein, ja käytin Pirate4x4:stä löytyneitä excel- pohjaisia suunnitteluohjelmia. Nämä ei todellakaan vielä ole lopulliset, mutta sinnepäin. Tarttee katsoa vielä pari juttua:
1. Ettei tule liikaa "bumpsteeriä", eli että akselit liikkuu kohtuullisen suoraan ylös- alas joustoliikkeen aikana eikä kierry hölmöön asentoon.
2. Katsoa brake dive ja anti-squat; ettei jarruttaessa nyökkää, ja että kiihdytyksessä keula ei nouse turhaan ja ettei perä painu kasaan liikaa.
3. Että pinionikulman muutokset pysyy suunnilleen hanskassa.
Etupään mitat on vielä todennäköisesti aivan perseellään, pitää koittaa tutkia lisää

Tälläset hienot käppyrät näistä tuli toistaiseksi:
Etupää: (3- linkki + panhardi)
Takapää: (4- linkki "tuplakolmiolla")