Soutamista ja huopaamista on mutakisojen jälkeinen aika ollut kun spoorin tulevaisuutta on pohdittu. Välillä valtaa ajatus: maata täyteen ja trial esteitä päälle ja välillä ajatus että josko vaan sitä pohjaa vahvistettaisiin.
Totuus on että Kuttulandian savipellon saven paksuus on enemmän kuin sen käytössä olevan oransiin telakaivinkoneen puomin pituus. Se miten syvälle todella mennään että maa-aines vaihtuu, sitä ei voi omalla kaivurilla testata.
Ja mitä sillä tiedolla tekisikään, sillä mutaspoorin pohjan vahvistaminen olisi kuin suoraan hölmöläisten päiväkirjasta. Ossi on jo nyt saanut "hullun paperit" siltä kaverilta joka on niitä rekkakuormia kiviä ja hiekkaa tuonut.

Betoni tai asfaltti pohjaan ja turvetta päälle. Tai erittäin monta rekkakuormaa pyöreitä kiviä pohjalle ja turvetta päälle. Entäs sitten kun taas ennen kisoja sataa monta viikkoa yhteen putkeen ja alkaa se veden imppailu ja samalla taitaa lähteä osa siitä turpeestakin.
Ei spoorin teko ole halpaa ja helppoa leikkiä pohjattomalle savipellolle. Toimivan spoorin paikka on metsässä tai maastossa jossa on pitävä pohja.
ME LUOVUTAMME, SPOORI TÄYTETÄÄN ENSI KEVÄÄNÄ PISTE.
Tuo vieressä oleva kalkkilouhos avataan vuodenvaihteessa ja sieltä tullaan kysymään mitä maksaisi jos toisivat kivikuormia tuon spoorin täytteeksi. Sen jälkeen vielä hiekka päälle ja trial esteitä rakentamaan. Ossi on jo täyttänyt joutomaalla yhden niistä kolmesta ojan ylityksestä ja loputkin täytetään kunhan maata taas saadaan lisää. Tarkoitus on tehdä radasta sellainen, että saven kanssa oltaisiin mahdollisimman vähän tekemisissä. Sen jälkeen ne meille tyypilliset vesisateet eivät enää sotke kisoja täysin ja ei tarvitse jatkossa enää hommata autojen pesukalustoakaan.
Se maassa luikerteleva savikanjoni oli muutamien kilpailijoiden mielestä hyvä ja mielenkiintoinen, kunhan sitä vain hieman helpotettaisiin. Jopa Tumppikin kehui sitä kehityskelpoiseksi ja "eurooppalais tyyliseksi". Sen kohtaloa emme ole vielä päättäneet.
Olen tuolla "trial kilpailut tulevaisuudessa" osioilla yrittänyt olla mukana jotta saisi vastausta mikä todella tulee olemaan triallin tulevaisuus Suomessa ensi vuonna. Jatkuuko hiljaiselo ja mekin jatkamme oman ratamme pitämistä ns. offipuistona jossa ajetaan omilla säännöillä. Vai elpyykö trial ja pitääkö meidänkin liittyä kilpailujen järjestäjien joukkoon ja tehdä radat vastaamaan eurotrial sääntöjä.
Eli,
PITÄISIKÖ MEIDÄN JATKAA OMANLAISENA OFFIPUISTONA JOHON RAKENNETAAN LISÄÄ ESIM KEINUN KALTAISIA ELÄMYS ESTEITÄ SEKÄ MUITA RAKENNETTUJA ESTEITÄ JOISSA LUOKKAJAKO OLISI EDELLEEN ISO- JA PIKKUPYÖRÄISET.
Vai,
PITÄISIKÖ MEIDÄN MUUTTAA RADAT EUROTRIAL SÄÄNTÖJEN MUKAISIKSI JA ALKAA JÄRJESTÄMÄÄN AKK:N ALAISIA KERHOJEN VÄLISIÄ TRIAL KISOJA.
Itse tietenkin haluaisimme jatkaa omalla linjallamme, eli että Kuttulandia olisi jatkossakin paikka jossa koetaan uutta ja ei olla ihan niin virallisia. Hauskaakin saa pitää turvallisuutta unohtamatta. Ja ne autot jotka eivät täytä eurotrial sääntöjä olisivat tervetulleita meille kisailemaan kunhan täyttävät ne meidän huomattavasti vähempi sisältöisemmät sääntömme.
Talven aikana näitä joudumme pohtimaan ja jos porukoilla on mielipiteitä kumpaa linjaa vedämme,
ne mielipiteet haluamme mielellämme kuulla.
Vaikka teimme paljon virheellisiä ratkaisuja ja epäonnistuimme ilmojen vuoksi kaikissa kolmessa tapahtumassamme, emme luovuta. Tästä on jo paljon helpompi jatkaa ja
KUTTULANDIA EI HÄVIÄ YHTÄÄN MINNEKÄÄN!