Karmea tapaus, mutta oliko syynä suolaamattomuus vai se, että perävaunullisten rekkojen jarrut ovat järkyttävässä kunnossa. Kun tavaraliikenne toimii siten, että autoilija hakee nupilla kontin+lavetin satamasta ja toimittaa sen määränpäähänsä. Sieltä sitten toinen autoilija hakee taas lavetin+kontin ja vie uuteen määräpaikkaan. Jos joku (tai KUN jokainen) huomaa lavetin jarruissa olevan vikaa, toivotaan vain, ettei juuri sillä matkalla satu mitään, koska "ei ole aikaa korjata lainalavetin jarruja". Taas kun otetaan uusi kuorma, niin toivotaan, että joku edellinen käyttäjä olisi huolehtinut jarrujen kunnosta. Yleensä huoltamattomissa perävaunussa/lavetissa jonkin pyörän jarru lukkiutuu jarrutuksessa, jolloin perävaunu joutuu giljotiininomaiseen sivuluisuun. Montako onnettomuutta vielä tarvitaan, ennenkuin raskaan liikenteen (Huom. Myös Venäläisten!!!!!!) kalusto saadaan turvallisesti liikennöitävään kuntoon!
Toinen ongelma on kuormaus. Nythän 800 kiloiset paperirullat syöksyivät bussin etuikkunasta sisään tappaen 24 henkeä! Sorarekat kulkevat hirvittävissä ylikuormissa, jolloin ilmavirran seurauksena kuutioittain soraa lentää takana- ja vastaantulevien autojen tuulilaseihin. Loput jäävät pyörimään tielle, lentääkseen taas renkaista. Itse olen ollut useamman kerran melkoisissa vaaratilanteissa, kun lentänyt kivi on pahanpäiväisesti säikäyttänyt vastaantulevan autoilijan. Tuulilaseja olen menettänyt viimeisen 3:n vuoden aikana 4 kpl. Onneksi vain kerran Vettestä!
Note! This message was posted anonymously!
|