Remmiahdin + turbo yhdistelmää käytetään Volvo Pentan KAD/KAMD merimoottoreissa. KAD42 on 12 venttiilinen suorasuihku 3.6l 6syl. dieseli. Siitä otetaan 230hv, huippukierrokset 3800rpm. Samasta lohkosta löytyy myös 24 venttiiliset KAD44 ja KAD300 versiot joista otetaan jopa 285hv elektronisesti ohjatulla jakajapumpulla. KAD/KAMD koneissa kompuran hinapyörässä on magneettikytkin joka irroittaa tietyillä kierroksilla. Taisi olla niin että kompura puhaltaa turbon kompressorikotelon läpi koneeseen, jos en väärin muista. Koneet on melko yleisiä, kannattaa vakoilla vähän miten systeemi on toteutettu. Minulla oli vanhassa veneessä TAMD41 200hv volvo, eli sama lohko mutta ilman kompuraa. Ahtopaineet taisi olla 1,5bar täydellä kuormalla.
Laitoin viime viikolla 3 tuuman pakoputken yhdellä Simonsin änkkärillä HJ:iin. Se on ensimmäinen juttu mikä kannattaa tehdä tehoa nostaessa, tuo noin 2" vakioputki on naurettavan pieni 4l turbokoneelle. Ääni ei muuttunu huomattavasti putkenvaihdon jälkeen. Jos ei hirveesti halua tehoa lisää niin nostaa vähän ahtoja ja lisää vähän syöttöa niin meno muuttuu jo aika paljon.
Jos HJ:ssa ei olisi hukkaporttia niin ahtopaineista näkis suoraan koneen kuormitusasteen niinkuin isommissa koneissa tehdään. Tällöin näkisi onko koneessa syötöt kohdallaan, olettaen että turbo on ehjä ja ilmantulo ja pakoputki on kunnossa.
HDJ80:sen 4,2kone tuottaa jotain 160hv, mutta kyllä kunnossa oleva 4,0 pitäisi saada tuottamaan enemmänkin syöttöä ja ahtoja nostamalla ilman että kone kärsii.
LandCruiser HJ61
Hilux 4x4
|