Kartta kuva (rasteri) voi olla kuinka iso hyvänsä, Ozi osaa ladata kuvasta vain näkyvän osan ja todella suuret kartatkin pyörivät ihan hienosti vanhoilla 1xx penoilla. Ozilla on myös oma kuva formaatti, OFZ2, img2ozf ohjelmalla voi muuttaa lähes minkä vaan rasterin OZF2'seksi. OziCE ei osaakkaan mitään muuta kuin OZF (poistuva vanha formaatti) ja OZF2 tiedostoja. Karttojen mahtuminen riippuu vain ja ainostaan CE laiteen muistista ja kuinka iso vaan pyörii hyvin. OZF2 kuvia kannattaa muutenkin käyttää, ne latautuu nopeesti ja koska jokainen zoom leveli luodaan omaksi kuvakseen OZF2 filen sisään on pienetkin zoom levelit ja 'map window' todella selkeitä toisin kuin eg. PNG ja TIF kuva pienennettäessä vaikka 50%'iin
Ozia olen käyttänyt _paljon_ mutta OziCE on vain kuulopuheiden perusteella. Itse suunnittelen läppärin kiinnittämistä auton kattoon ja ohjelmallisesti kääntää kuva toisinpäin. Oon toistaiseksi löytänyt vain shareware ohjelmia tuohon mutta eiköhän sellaisen ilmankin jostain saa. Asennus siihen taustapeilin viereen tai eteen, siitähän sen saa käänettyä pois. Ei tarvis olla aina apparin penkillä tai sylissä. Yks kovo on hajonnu, en tiedä onko syynä mikä mutta sai se aika heviä ku suitsalla yritettiin astetta jyrkempää, kivikkoista mäkee ylös.
Virtaa olen läpärille syöttänyt Mobile Power invertterillä viimeiset 4 vuotta. tehoa on 150w jatkuvaa ja 300w piikkitehoa. Joissain autoissa on johdotus liian pieni ja sulakkeet ahdistavat jolloin invertteri huutaa alijännitettä jarruttaessa ja vilkuttaessa kun mennään muutenki tyhjäkäynnilä (1984 Pajero ja SJ410) tästä pääse vetämällä kunnon piuhan tupakansytkärille ja vaihtamalla proput stereo-hörhöjen isoihin malleihin (Mallia Biltema jolla muuten korvaa myös Fluken isomman sulaakken). Auto radio ottaa hieman häiriötä jos invertteriä ei maadota.
Ihan onnistuneesti on kaverit ausseissa syöttäneet läppäreille suoraan 12v tupakan sytkäristä,myös nuita jotka ottaa 18v sisään, toimii hyvin mutta ei lataa akkua.
IMHO'na pidän kyllä aina erikseen GPS'än ja läppärin, kävelyosuudet, kelkkareissut, fillari matkat etc. etc. jää muuten pois ja onhan siinä taas yks trippi, nopeus, keskinopeus etc. mittari lisää.
Sitten Oziin on läjäpäin lisäohjelmia joilla voi tehdä melkeen mitä mieleen juolahtaa, kiinostavimpina käytän Ozisun, PLS profiloitia ja Travelmate ohjelmia. Travelmate on ihan ehdoton. Sillä saa ison kasan tripejä ja muita näyttöjä ja äänihälytyksiä (puhe) ja paljon muuta. Suosikki toiminta on että se linkittää digi kuvat waypointeiksi kuljetun tracklogin perusteella. Eli kun sulla on koneella kuvat ja tracklog GPS'ästä se merkkaa kartalle waypointin tarkalleen siihen missä GPS oli kun kuva otettiin ja liittää kuvan liitteeksi waypointtia. Tietty kameran kello pitää olla samassa ajassa GPS'än kanssa. Tuoltahan ne löytyy:
http://members.shaw.ca/davepatton/ozi/utilities.html
NetGPS'än kokeilu vaiheessa olin mukana ja kattelin livenä ku Robert ajeli pitkin brisbanen katuja!

ihan vänkä add-on ohjelma sekin. Itse kokelin kans omassa autossa ja toimiihan se mutta tuli hintaaki ku kännyn kautta pitää olla kokoajan netissä autosta...
Kyllä ostoslistalla olis tuo Ipaq ja OziCE jos BJ rakentelulta jäis rahaa....
Toyota BJ40 1975....