Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari
joo muttei se silti ton nostokurjen tahtomalla tavalla vaihda, allekirjottanut ajelee pääsääntöisesti aina sillä 3:lla silloin harvoin kun satasen alueelle eksyn nappaan ton 4 tupaan, 80 rajotuksilla se tuntuu vielä vähän liian isolta, toi mun kones ainakin tykkää mennä kevyimmin ja taloudellisimmin ku on 2200 rpm:n päälle kierroksia, alle parintonnin kun menee niin joutuu jo senverran vedättää että kulutus kasvaa huomattavasti. (niinku sillä olis jotain väliä blazen jälkeen  )
|
No totta se on tuokin.. Taitaa tosiaan olla nelilitraisen optimijengat jossain päälle 2000rpm:n, sen alle niin kuluttaa turhan paljon. Mulla Grandissa nyt kun on 32" kumit ja orkkisvälitykset niin taloudellisin vauhti on jossain 70-90km/h välimaastossa kierrosalueella 1600- n.2000. Alle tai yli sen käytetystä vaihteesta ja ajotavasta riippumatta kulutus kasvaa ihmeen paljon. Esim. Hki-Pälkäne-Hki reissulla ajoin cruisessa 90km/h (todellinen nopeus) motarilla ja muut 80km/h aina kun mahdollista, keskikulutus 14,5l/ 100km. Aiemmin kesällä Hki-Turku-Hki ja tuli ajeltua 120km/h cruisessa menomatka ja takaisin 110km/h, niin keskilulutus melkein 19l/100km
Samanoloista tuntui olevan toiminta XJ:lläkin kun oli 31" renkaat (oikeasti 32") ja orkkisvälitykset, ainut että pikkasen korkeammilla kierroksilla oli pienin kulutus. Harvemmin tuli silloin käytettyä D:tä enää, kun tajusi kuinka paljon enemmän meni soppaa. Muistelen että 35" renkailla ja 4.88 välityksillä tuli myös ajettua usein kolmonen kahvasta päällä työmatka-ajot (kaupunkia & 80km/h motaria enimmäkseen), vaikka tuolla yhdistelmällä jengat oli vähän korkeammalla kuin orkkisrenkaat & välitykset. Olisi D:lläkin jaksanut mennä hyvin mutta bensaa paloi enemmän. Taatusti vaikutusta oli myös reilusti lisääntyneellä vierintävastuksella ja pyörivällä massalla -> isommilla jengoilla kevyempää menoa.
Tosin eipä sen puoleen, kaikki näille maistuu mitä tankkaa ja enemmän vie kuin perus perheauto vaikka miten ajelisi