Näytä yksittäinen viesti
Vanha 20.09.2011, 08:47
keltsi:n Avatar
keltsi keltsi ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 22.09.05
Sijainti: Hämeenlinna
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OnOff Näytä viesti
Kerropa vähän lisää tosta jäähdytinpatterista. Laatikon öljyjä varten noi kaikki? Onko mitä kennoja?
Kuskin puolelta -> apparin puolelle: Moottoriöljy, automaattiöljy ja ohjaustehostin. Kennot on B&M:n (olikohan tarkempi malli SuperCooler?) n. 4cm paksuja ja niissä on rivotuksen ilmakanavat jännästi yläviistoon (vastaa n. 6cm paksua kennoa) Hommasin ne RacersPlacelta ja mahtuivat pienellä maskin leikkaamisella paikoilleen. Yhtään isommat ei sinne mahdu, mikäli haluaa pitää alkuperäisestä ulkoasusta kiinni

Näiden tarpeellisuudesta tuntuu olevan monta mielipidettä, mutta omien kokemuksien perusteella päädyin lisäämään jäähdytystä. Aikaisemmin esim. ohjaustehostimen öljyt olivat hyvinkin kuumat neljän tunnin metsäajon jälkeen, tehostus oli heikkoa ja öljyt tuoksuivat "palaneelta". Tämä saattoi johtua vanhoista öljyistä, mutta eipähän tarvitse enään murehtia siitä

Metsässä möyrimisen lisäksi tällä autolla vedetään myös autotraileria, joten katsoin hyväksi parantaa automaattiöljyn jäähdytystä.

Alkuperäinen moottoriöljynsuodatin oli tuossa omassa typerästi yläviistoon ja sotki "mukavasti" paikkoja vaihdettaessa. Uusi suodatin on nyt tuplasti isompi ja sijoitettu vaihdon kannalta mukavampaan paikkaan vaakatasoon jäähdyttimen alle. Samalla tuli laitettua sillekkin jäähdytin...

Mulla on noi RC:n säädettävät etutukivarret, niin 31" mahtui kääntymään 3" korotuksella kunhan pikkuisen muotoili sisälokareiden etunurkkia kuumailmapuhaltimen kanssa. Joustoissa renkaat sitten raapivat kiinni oikein kunnolla. Noilla tukivarsilla etuakseli on nyt muutaman sentin vakiota edempänä.

Kannattaa sitten uutta alustaa asentaessa testailla iskareiden mahdollistamat max. joustot sekä sisään että ulos! Mulla piti rajoittaa sisäänjoustoa edessä lisäämällä pari jääkiekkoa jousilautasen päälle, ettei etuiskarit pohjaa. Siltikin rengas ottaa sisäänjoustoissa (ilman vakaajaa) kiinni noihin uusiin lokarinkaariin. Tästä on olemassa pari fotoa, mutta ne on vielä kännykässä...

Taakse vaihdoin Jamantilta hommaamani pidemmät pohjaanlyöntikumit. Sielläkin iskarit pohjaavat muuten vaikka ovat tarkoitettu tuolle 3" korotukselle... Sisäänjoustoissa rengas osuu vieläkin pyöräkoteloon, mutta tämän pitäisi korjaantua noilla uusilla takalevikkeillä.

Hanskin XJ:ssä 4,5 " korotus helpottaa asiaa, kun kori on n. 6cm korkeammalla akseleihin nähden kuin mun XJ:ssä. Siinä nuo mun renkaat ei ottaneet edessä sisäänjoustossa kiinni kuin puskurin päihin rengasta käännettäessä. Leveyden puolesta faceliftinkin levikkeet jää kyllä auttamattomasti kapeiksi ja vaativat lisäksi vaikka kumiset lisälevikkeet.

Alkuperäiset levikkeet on siinä mielessä "hölmöt", kun lokarin todellinen reuna on miltei samalla tasolla levikkeen alareunan kanssa. Sisäänjoustoisssa, vaikka rengas mahtuisikin muovilevikkeen sisään, tulee peltireuna kuitenkin vastaan... Tätä omituisuutta voi korjata isommalla korotuksella (kuten Hanskin tapauksessa) tai sitten pitää vaan surutta leikata lisää tilaa. Yksi vaihtoehto olisi nostaa vakio etulevikkeitä ylemmäs, mutta tällöin kaarien päät jää hieman tökerön näköisiksi...

Itse päädyin noihin Rusty´s:in tuuman levittäviin sekä korottaviin uretaanilevikkeisiin. Niiden kanssa lokareista pitää leikata tavaraa pois ja asennus tapahtuu niittaamalla (ei niin siisti asennus kuin alkuperäissä)

XJ:n korottaminen ja isompien pyörien sovittaminen siihen tuntuu olevan melkoinen "lumivyöry-efekti" jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen... Vaihtoehtoja on paljon, samoin erillaisia ratkaisumalleja, pitää vaan löytää se mikä vaikuttaa omaan tarkoitukseen parhaimmalta...
Vastaa lainaten