Joo, 3-4kg lienee aika paljon.
Tuo vauhtipyörän voimanvarauskyky, olikohan J-voima, riippuu huomattavan
paljon halkaisijasta , kaavastosta? löytyy kaava.
Toisin sanoen kolmen kilon limppu levystä 15 cm halkaisijaisena on
paljon tehottomampi kuin ohuempi, samanpainoinen 20cm halkaisijainen.
Päässälaskien 20cm halkaisijainen 10mm teräslimppu painaa vajaa 3 kg,
ja se on jo huomattavan massiivinen noin pieneen moottoriin (minun mielestä
Olkoonkin että 25 zetorissa on enemmän pyttyjä ja tehoa vajaa 10x määrä, ja
vauhtipyörä kaikkinensa painoi muistaakseni satakunta kiloa, ja halkaisija noin tuplat)
Muista tasapainottaa tuo vauhtipyörä, on nimittäin tappava jos pääsee
karkuun kierroksilla. (kehänopeus suuruusluokkaa 150 km/h?)
Jos et parempaa konstia keksi, niin pistä limpun keskireikään sopiva akseli,
ja tee teline, jossa 2 vaakasuoraa pintaa, joiden välissä limppu pääsee vapaasti
pyörimään akselinsa varassa.
ja jos limppu pysähttyy aina pienestä vauhdista samaan asentoon, niin alareuna
on raskaampi kuin yläreuna, joten alareunaan poralla esim 8 mm koloja ulkokehälle.
|