Viestiketju: Snadi digivideokamera.
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 08.03.2004, 10:51
tug3 tug3 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+

Rekisteröitynyt: 06.02.04
Sijainti: Kello-koski, Finland.
Perusasetus

Pakko aukoo omaa leipäläpeensä tässä kun on joskus tikitakitekniikkaa tullu räplättyy:

Itse en tuota edellä mainittua Logitech:n kameraa ostaisi. Samaan laatuun pääsee halvalla still-(digi)kameralla, kunhan vaan ostaa siihen ison muistikortin. Mutta laadusta ei voi puhua. Se puhumaton "laatu" riittää lähinnä tänne nettisivuille, mutta töllöttimestä sitä ei oikein ilkeä enää katsoa.

Käytännössä tällä hetkellä videota voi tallentaa lähinnä kasetille. Koko ja laatu riippuu sitten käytettävissä olevasta rahavuoresta.

Pienikokoisin vaihtoehto on tällä hetkellä Sonyn MicroDV -kamerat. Kasetti on tulitikkuaskia pienempi ja kamerakin röökiaskin luokkaa. Laatu on DVD-laatua (teoriassa). Ongelma on lähinnä optiikan pienuus. Hintaa on sitten aika rouheesti, veikkaan tonnia?

Seuraava askel on sitten MiniDV-kamerat. Näiden laatu on selkeesti DVD:tä parempi. Optiikat alkaa oleen riittävän kokosia mukavaan kuvaan ja kuvanlaatuun vaikuttavat lähinnä CCD-kennojen lukumäärä. Halvemmissa kameroissa on 1 ja kalliissa 3 (yksi joka värille). Hinnat menee vissiin niin, että 500:lla saa 1 kennosta ja 1500:lla 3 kennosta. - Ylärajoja ei luonnollisesti ole.

Ja sitten kun sinne kauppaan menee ostoksille, niin unohtakaa ne megapixelit! Videokuva vaatii tommosen 0,6 megapixeliä (600 000 pixeliä) ja kaikki sen päälle on turhaa! Tosin yhden megapixelin kameroiden "ylimääräisiä" pixeleitä käytetään kuvanvakautukseen. (Tekee terää, jos on vähänkin epäketterä olo eilisestä!) Mutta jo 1,5megapixel (ja kaikki muukin isompi) lähinnä huonontaa videokuvan laatua!

Jos taas budjetilla haluaa päästä, niin suosittelen tutustumaan käytettyihin kameroihin. Itse ostin nykyisen kamerani puolentoista vuotta sitten käytettynä - ja tyytyväinen olen ollut. Tosin jos vielä enempi haluaa säästellä, niin Hi8-kameroita saa pilkkahintaan ja laatu on jotain VHS:n ja MiniDV:n väliluokassa - hinnasta riippuen, mutta hakkaavat kaikki still-kamerat mennen tullen videokuvassaan. Mutta kokoa on tietysti sitten enempi.

Mitä merkkeihin tulee, niin itse olen taipuvainen suosittelemaan Canon:ia tai Sony:a (aakkosjärjestyksessä). Ja tämä koski sitten vain digiVIDEOkameroita, ei stillejä! Muutamasta muusta merkistä on huonoja kokemuksia, mutta ehkä vika olikin yksilöissä?

Jos asia todella kiinnostaa, niin hyvää keskustelua ja "kirpputorikin" löytyy:
http://www.digivideo.org/

--
Ainoa ero maastoautolla on, että se nousee metsästä takaisin tielle.
Vastaa lainaten