Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 22.08.2011, 20:37
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Kaapeli kannattaa suojata (esim. soppelin kokoisella puutarhaletkulla tms.) sellaissa kohdissa, joissa siihe voi kohdistua mekaanista rasitusta, esim.
hinkkaamista tai iskuja. Tai sitten vetää vaan suojaa koko matkalle, puutarhaletku ei paljon maksa.
Suojaamisesta ehdottomasti samaa mieltä, varsinkin kun osa rojuista on kiinni korissa osa rungossa. Kaapeli on myös tolkuttoman kallista rikottavaksi siihen puutarhaletkuun nähden.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Paljonko kaapeli saa lämmetä? Paljonko kaapelin ominaisvastus on 30 pakkasessa ja 70-90 asteisessa konehuoneessa?
Lähinnä siis sulakkeen tarkotus on estää hitsausilmiöt kaapelin kuoren jostain syystä rikkoontuessa. Sen on siis tarkotus kestää melkein saman verran kun kaapelinkin ja luultavasti siis sulakkeen palamatta kestää vinssi liekeissä hilaaminen. Jos pääkytkimen tai -met on laitettu, voi tän ison sulakkeen jättää poiskin jos ei haittaa pienet pistehitsausjäljet tai kuparinpisarat.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Paljonko akkun (tai akuston) oikosulkuvirta on täydessä latingissa? Entäs kun on puoli tuntia vinssattu yhteen menoon (kaapelien lämpötila, sekä oikosulkuvirta)?
Sen sulakkeen ja johdon mitottamisen tarkotus siis ei ole suojata vinssiä tai vinssaajaa vaan estää johtoa muuttumasta hitsauspuikoksi Tästä syystä voi panna Tarpeeks Paksua Narua ja vastaavasti Melkein Yhtä Järeen Paukun.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mielestäni tarpeetonta, ja mitoittaminen hankalaa. Mihin sijoitetaan, että pysyy ehyenä ja toimivana (lika, kosteus)?

Missä lämpötilassa pitää aueta? Säädetäänkö erikseen talvipakkasiin ja kesähelteisiin?

Miten erottaa alijännitteestä johtuvan lämpenemisen normaalista pitkästä vinssauksesta?
Jos vinssiä suojaavan automaattisen ylivirtasuojan saa toimimaan virtaa mitaten säädetään se virran eikä lämpötilan mukaan. Normaali verkkovirtakäytön lämpörele toimii tosiaan lämmöllä eikä sikälikään sovi tähän, puhumattakaan että se edes toimisi muuten.

Tää on se osuus, mistä kaikista vähiten tiedän autoon soveltuvasti.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mutta jos yhden ja saman vinssin sähköihin tarvitaan kakri erillistä päävirtakytkintä niin
silloin olis parempi jäädä kotiin, ulos lähtiessä voi vaikka sattua jotain, lintu paskoo päälle tai jotain.
Kuskin ulottuville jätetty kytkin voi tappaa koko auton ja keulille asennettu vaan vinssin. Jos pitäis valita vaan toinen niin valitsisin omassa käytössä sen kuskin kytkimen. Toiset valitsis toisin.

Muutoinkin kuvailin semmosta täydellisyyden tilannetta, josta sitten sovelletaan vaatimustasoa alaspäin ajatuksella ja hyväksyen, että joskus jotain menee rikki.

Nythän mulla ei ole muuta vinssin suojaa kun paska akku, joka tuskin jaksaa antaa vinssiäpolttavaa virtaa.
Vastaa lainaten