Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mokkero
Purjeveneiden sähköisissä vinsseissä käytetään tommosta "hydraulic magnetic circuit breakeria", joka on siis edellämainittu lämpösuoja mutta toimii tasavirtamoottoreiden kanssa.
http://www.quickitaly.com/?lng=us&ms...=0&cs1=1&cs2=1
Tuo olisi oikea ratkaisu vinssinmoottorin suojaamiseksi mutta ei näytä tuolla valmistajalla olevan kuin 100A asti. Ehkäpä jostain sais rajumpia?
|
Arvelinkin jostain löytyvän pienoisjännitteiselle tasavirralle sopivia versioita aiheesta

Loistavaa
Oma käsitykseni tähänastisesta yhteisviisaudesta tiivistettynä:
Suojatakseen akkua, vinssiä, kaapeleita, autoa, sormia ynnä muuta olisi virtapiiriin vinssin osalta akun lisäksi lisättävä:
- kaapelia, mitoitetaan kestämään suurin kuviteltavissaoleva normaalin vinssauksen virta lämpeämättä (lue: niin paksua kun lompakosta riittää varaa)
- sulake, mitoitetaan kaapelin paksuuden mukaan kestämään vähemmän virtaa kuin kaapelin lämpimäksisaattaminen vaatii
- hydraulic magnetic breaker, mitoitetaan aukaisemaan virtapiiri ennen vinssin moottorin vaurioitumista
- manuaalinen katkaisin 1, sijoitetaan käytettäväksi auton ulkopuolelta
- manuaalinen katkaisin 2, sijoitetaan kuskin käytettäväksi ohjaamosta
On sitten makuasia ovatko mainitut manuaalikatkaisimet sähköllä tai vaijerilla kaukokäyttöisiä vai ihan oldskoolisti avainkytkimiä. Kummassakin on varmasti puolensa ja tapauskohtaisesti saa ja pitää fundeerata.
Elektroniikan taitoihinsa luottava voi askarrella muutamankin eri periaatteen mukaan toimivaa ylivirtasuojaa jos kaupan hydraulic magnetic breaker ei istu suunnitelmiin tai lompakkoon. Hall-antureilla esimerkiksi voi mitata tasavirtaa ohikulkevasta kaapelista tai kaapelin ylijäävää jännite-eroa voi mitata ja reagoida siihen tai...