Näytä yksittäinen viesti
  #6  
Vanha 16.08.2011, 15:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Nii... venäläistekeleissäkin on nähty jos jonkinmoisia virityksiä. Oma havainto tuplanivelen kulmasta on aneeminen vrt. normi niveleen(Tojota). Jos jototista on esim. kyse niin HJ/BJ kardaani kääntyy huomattavasti vähemmän kuin esim. hiluxin normi yx nivelinen.

Ja jos tuntuu ettei siltikään kulma riitä niin paukkaa johki rattori liikkeeseen ja ostaa rattorin ulosoton nivelen... sen saa melkeen tai jopa saakin tohon 90 asteen kulmaan... mutu.

EDIT... Niin ja tuplanivel syö kulmaa rankasti jo pelkästään pituutensa ansiosta vrt. yx nivelinen.
Eihän se nyt ihan näinkään mene.. kyllä aika harvinaisen monessa työkoneessa esim. käytetään tuplaristikoita kääntyvällä akselillakin koska tavallisen ristikon kulma ei riitä ennenkuin alkaa kanittamaan vastaan tai hajoaa muuten vain. Mm. kaikissa firman vetomestareissa joissa pyörät kääntyy kunnolla linkkuun on tuplaristikot, koneen valmistajasta riippumatta. Jos en ihan väärin muista niin noita on nähnyt myös runko- ohjatuissa kauhakuormaajissa keskinivelen kohdalla yms..

Kun taas auton kardaaneista puhutaan, niin pitää muistaa että kun on tuplaristikollinen jordaani autossa, niin pinioni laitetaan osoittamaan suoraan kohti jakolaatikon yokea/ laippaa. Kulma siis puolittuu siitä mitä se olisi tavallisella kardaanilla. Tavallisen kahdella ristikolla olevan kardaanin saat varmasti taipumaan jyrkempään kulmaan kuin tuplaristikollisen kardaanin, mutta se ei tarkoita että se kahdella tavallisella oleva toimii kunnolla/ oikein/ ilman pahempia värinöitä sillä suuremmalla kulmalla ja vielä kestää sen.


edit: Niin ja ettei menisi ihan löpinäksi, niin onhan noita "high angle"- tuplaristikoita tai sitten CV- tyypin viritelmiä. Jos ei halua koittaa traktorin voimanulosoton akseleita niin vaihtoehtoja on. Hinnat ja saatavuus tosin on vähän heikompia

Tässä esim. pari puljua jenkkilän puolelta..:

http://www.4xshaft.com/

highangledriveline.com
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 16.08.2011 15:54
Vastaa lainaten