Kylläpäs teettää kovasti töitä yksi vuotava stefa.
Hyväähän niistä ei saa, muutakuin ottamalla kampiakselin kokonaan pois ja liimaamalla tiivisteet paikalleen.
Tod. näk. juuri se yläpuoleinen tiiviste vuotaa.
Samalla vaivalla vaihtaa ne muutaman kympin maksavat laakeriliuskatkin kampiakselille ja kiertokankiin.
Sitten sillä taas ajelee puoli miljoonaa huoletonta km:ä...
Parissakin koneessa tullut vastaan, että se mäntää jäähdyttävä suutin on viallinen ja kusee myös tyhjäkäynnillä.
Silloin karkaa tyhjäkäynnin öljynpaineet ihan suotta ja painemittari näyttää alle kiloa.
Eli öljysuihkutkin irti ja testaa vaikka paineilmalla, että aukeavat vasta jossain 1,5-2 barin paikkeilla, tai jopa ylempänä.
Tuosta laakeripukin vaihtamisesta: Laakeripukit on koneistettu aina vain siihen yhteen koneeseen.
Eli pulteilla laakeripukki/t oikeaan momenttiin ja sitten koneistetaan kaikki runkolaakereiden reiät samaan linjaan.
Joskus nuoruusvuosina tuli kasailtua noita palapelikoneita, mutta silloin pitää tarkistaa tuo laakeripukkien "suoruus".
Pahimmillaan niissä on puolenkin mm:n kynnys, jos siis laittaa toisen koneen laakeripukin tai oman koneen laakeripukin väärinpäin (sinne missä se sopii olla väärinpäin).
Tämä tietää kyseisen laakerin ennenaikaista kuolemaa...
