Näytä yksittäinen viesti
  #32  
Vanha 03.03.2004, 13:48
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.386
Perusasetus

Minulle on pikkuhiljaa kertynyt noita Kempin miggejä kolme kappaletta. Kokemukset on olleet hyviä.

Käytetyin on ollut 3-vaiheinen Kempomat 180C (C=langannopeuden kaukosäätömahdollisuus) ja sillä hitsaa 0.8 langalla kaiken rautatavaran auton pintapellistä jonnekin 3 millin profiiliin asti. 3mm aineen kanssa kannattaa sillä käyttää jo hiilidioksidia, koska hitsi on syvempi ja kiinnipysyminen varmempaa. 4-5mm tai paksumpaa en sillä enää hitsaisi ellei ole hommana jokin levyn tai lattaraudan jatkaminen reuna-reuna-liitoksella. Kyllä tuommoisella 180A koneella menee paksumpikin levy kiinni toiseen, mutta jos pitäisi vetää kulmaliitosta, vaikka alapienaa, loppuu kaaresta helposti lämpö kesken paksummilla aineilla. Laittaisin 180A koneelle tähän rajan 3mm kohdalle. Tässä on muistaakseni 0.8/1.0 kääntöpyörä langansyöttölaitteessa, mutta saa myös 0.6/0.8.

Paksumpiin rautoihin on Kempomat 3200, eli 3-vaiheinen 320A kone. Sillä vetää kiinni sitten ne, mihin pienemmillä ei pysty ja polttaa 16A nallejakin sulaketaulusta, jos vääntää nupit kaakkoon. 3mm paksumpien aineiden kanssa ero 180A koneeseen nähden on kuin yöllä ja päivällä. Isomman koneen käyttö hankalissa paikoissa ja ohuiden peltien kanssa on hankalampaa kuin pienemmän ja siksi 180A pikkukone houkuttelee usein autohommissa. Tähän isompaan pitäisi vaihtaa 0.6/0.8 lankapyörät, jos tekisi etupäässä peltihommia. Nyt siinä on 1.0/1.2 pyörät (neljä kappaletta) ja millin lanka alkaa olemaan pintapeltien kanssa vähän turhan paksua. Poltin on aika kookas verrattuna 180A koneeseen.

Kolmas kemppiläinen on erikoisempi, semmoinen joku 90-luvun alun valovirta Trigger-1000, jossa ei ole langannopeuden säätöä erikseen, vaan potikka on osa liipasinta. Puristat enemmän, lankaa tulee enemmän ja kaarijännite nousee. Säätökäyrät on tehtaalla ohjelmoitu muistaakseni 20/80 CO2/Ar seoskaasulle ja 0.6mm langalle mustan raudan hitsaamiseen. Puukotin tämän toimintaa ja muutin sen kaasuttomaksi täytelankakoneeksi. Piti vaihtaa lankaputki (joku 0.9 lanka), virtasuutin, napaisuus ja tehdä viritys langansyötön passaamiseksi uuden langan mukaiseksi. Tuli ihan näppärä korjaushitsi, jolla on ehjätty monenlaisia särkyneitä rautajuttuja ulkotiloissa. Lanka palaa hyvin ja hitsin tunkema on vaatimattomasta n. 100A maksimivirrasta huolimatta yllättävän hyvä.

Jos näistä kolmesta pitäisi valita yksi joka jää, olisi se 320A kone ilman muuta. Toisaalta, jos nyt olisi ilman hitsiä ja pitäisi hommata yksi kompromissikone, olisi se 250A kolmivaihekone.


Vastaa lainaten