Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L
Kuinkahan pitkään turbiinin lukko kestää tuota touhua? Sehän ei ihan hyvästä syystä kytkeydy automaattisesti päälle kuin pienellä rasituksella, ainakin mitä on jenkkilän sivuilta lueskellut Jeepin laatikoista niin yhdestä jos toisesta on lukkoja hajonnut juuri tuollaisella käytöllä. Jotenkin kuvittelisin, että vielä isommassa/ painavammassa autossa olisi sitäkin kovemmalla tuo paikka. Toki pienet välitykset auttaa aika paljon että laatikon "tuntema" vääntö on paljon pienempää. Ehkä se kestääkin..  Itse kun käytin edellisessä Jeepissä erillisellä katkaisijalla turbiinilukkoa myös metsässä niin oli välillä vähän ilkeän tuntuinen - ja jossain vaiheessa ei enää oikein tahtonut lukita sen enempää tiellä kuin metsässäkään.
Se mitä tohon kannattaisi fiksailla, on kytkentä jossa jarrua painaessa lukko kytkeytyy itsekseen pois päältä, ja vaikka takaisin päälle kun jarru vapautetaan. Nopeassa tilanteessa ei ehdi käsi näppylälle vapauttamaan ja sitten tulee mielenkiintoisia hetkiä ja ääniä
Eikös tuon B230FK koneen perässä oleva automaatti ainakin vanhemmissa Volvoissa ole AW30-40? Sehän on jotakuinkin täsmälleen sama laatikko kuin mikä löytyy Jeep Cherokeesta (AW4- nimellä). Sellaisella juuri alkoi tulla ongelmaa tuon muuntimen lukon kanssa. Itse laatikkohan on varsin kestävä jos ei ihan älyttömän tehokkaan koneen ja/tai painavaan autoon istuta.
|
Siinä vaiheessä jos välitys menee puolentoistasadan paremmalle puolelle ni se lukko kyllä kestää kun olosuhteet on turbiinilla jo niin lepposat että se lukko on päällä jo orkkis softalla. Homman nimi nimenomaan olis että moottorin ja laatikon ohjaus tulee kanssa ihan insinöörien suunnittelemalla tavalla. Ilman mitään nappeja. silloin siihen vaikuttaa ulostulo kierrokset laatikosta kaasun asento ja moottorinkuorma sekä tietysti jarrupolkimen asento. Perkele painetaan vielä kruise samaan rahaan ja otetaan ajonopeus sille vaikka vauhtipyörältä ni voidaan säätää maastonopeuksillakin