20 vuotta sitten ex-työkaverini harrasti tuota öljy + alustamassa coctailin ruiskutusta autojen pohjaan. Ideana hyvä, massa pystyy notkeana ja suojaavana.
Mutta, ei se niin hyvä idea ollutkaan loppujen lopuksi. Toisen työkaverin amazonin pohjaan oli vedetty tuo seos. Öljynä oli seassa nestekaasu trukin käytettyjä moot öljyjä, joissa ei ole yhtään nokea. Kaasu kun palaa puhtaasti. Auton pohjassa oleva öljyinen massa keräsi itseensä maantie pölyä. Sitä tulee hiekoitushiekastakin keväällä, vaikka ajaisi vain asvalttitiellä. Sorateistä nyt puhumattakaan. Kuiva pöly kertyi auton pohjaan imien itseensä öljyn. Kun pöly kerros oli tarpeeksi paksu (tässä tapauksessa 5-10 mm), kerros lohkesi ja putosi pois. Samalla lähti osittain massaakin mukana. Joten pohja jäi paikoitellen ilman suojaa. Tästä väännettin kättä monta viikkoa, ja amazonin pohjaa tutkittiin oikein porukalla.
Kotelosuojana tuo seos toimii varmasti hyvin.
Kun olen hitsannut autoa pohjasta, olen käyttänyt seuraavaa tyyliä: Pohjien puhdistus, ja päälle hyvä pohjamaali. Happomaali ja epoksi ovat niitä parhaimpia, sinkkispray on helppo ja melko hyvä suoja myös. Sitten päälle kerros kotelosuojaa, se imeytyy saumojen huokosiin ja rakoihin. Kun kotelomassa on vähän kuivunut, niin päälle alustamassaa pensselillä tai ruiskulla. Taas odotellaan kuivumista. Tämän päälle olen vetänyt vielä kotelomassan. Varsinkin pensseli massauksen jälkeen pinta on epätasainen, joten kotelosuoja tasoittaa sen.
Loppujen lopuksi, jos putsaa ruosteet pois, niin mikä tahansa bitumi/öljy/rasva pohjainen kura ei tee ainakaan pahaa auton pohjassa. Kunhan tämän mössön ja pellin väliin ei vaan pääse kosteutta muhimaan.