Trafin sivulla kerrotaan seuraavasti:
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Trafi
11 §
Akseliston muutokset
1.
f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
3. Muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä auton akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen auton mallisarjan puitteissa. Muutos on tehtävä auton valmistajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Jollei näissä ohjeissa muuta määrätä, on jarrujen voimansiirron laitteet muutettava siten, ettei aiheuteta ylimääräisiä liitoksia tai jatkoksia.
4. Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava.
|
Mitenkä sitten jos ei olekkaan valmistajan ohjeita? Jostain olen lukenut että lyhennys/jatkos on tehtävä siten että rungon päät katkaistaan (muistaakseni) 45 asteen kulmassa, hitsataan yhteen, hiotaan sauma tasaiseksi ja lopuksi liitoksen kohdalle hitsataan vielä vahvikelevy joka on saman paksuinen kuin rungon materiaali. Sitä en muista että pitikö tuon vahvikkeen olla pelkästään rungon sivulla, vaiko ulottua myös ylä-, sekä alapuolelle runkoaisaa.
Tuon viiston liitoksen tilalla voisi olla myös ns. kalanpyrstö-liitos.