Näytä yksittäinen viesti
  #4  
Vanha 29.02.2004, 21:11
petr:n Avatar
petr petr ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.01.04
Sijainti: Oulu, .
Viestit: 1.283
Perusasetus

Kyllä kain ne aika huonot on jos puhutaan Offroadista/maastoajosta. Toki käyttäytyminen maantiellä ja kaarreajossa on parempaa sekä maavara itse akselin kohdalla (mutaa/savea/lunta keräävä akselimurikka + putki puuttuu). Lisäksi kevyempi ratkaisu kuin jäykkä akseli?

Huonoja puolia yleensä tuossa vääntösauva/IFS jousituksessa:

- korottaminen enemmän kuin 5-7cm menee pirun kalliiksi (tuo pieni korotus ei oikeestaa maksa mitään, kun säätää vaan sauvoja kireemmälle). Joutuu vaihtelemaan tukivarsia sekä samalla luultavasti ohjausgeometriaa. Ainkin Nissanin laadukas korottaminen esim. 3" maksaa jenkkilässä n.1000 dollaria + käytännössä pakollinen ohjauksen päivittäminen n. 700dollaria. Eli suomessa varmaan 3000euroa?
- vääntösauvoilla on taipumus väsyä kuten muillakin jousilla, mutta sopivien jousien löytäminen tai varsinkin jäykempien on pirun hankalaa verrattuna kierrejousien löytämiseen tai lehtipakan virittelyyn.
- isoilla renkailla ja korotuksella rymyttäessa ohjaus on herkempi rikkoontumaan (paljon nieveliä, tukivarsia sekä puslia), ja yleensäkkin paljon enemmän puslia/niveliä)
- pyöräkulmien säätäminen ja säädöissä pysyminen voi olla hankalaa rymykäytössä (renkaat kuluu ja puoltaa tms)

Tässäpä näin äkkiä mitä tuli mieleen..

-- Eino Grön ja ikivihreät tangat....häh? --
Vastaa lainaten