Viestiketju: Biodiesel
Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 01.08.2011, 00:15
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Mä oon tässä jo kolmatta kesää ajellut välillä käytetyllä ranskisöljyllä, joskus ajellut raakalteenkin, mutta yleensä joku 70% ranskista/30% dieseliä suhteella, jos on mitä polttaa. Ongelmana ettei käytettyä öljyä ole kohtuuvaivalla saatavana niin paljoa kuin menis. Pa-linjassa 30-levynen lämmönvaihdin, eli öljycoctail lämpenee n. 65-70°C lämpöiseksi. Viime vuonna laitoin lattian alle toisen pienemmän tankin ja parit vaihto(magneetti)venttiilit. Eli dieselillä käyntiin ja lämmettyään napista coctail-puolelle päätankista. Ennen sammutusta nappi toiseen asentoon. Toimii kyllä ehkä 50/50% suhteellekin asti ilman lämmönvaihtimia, mutta käynti ei oo niin siistiä varsinkaan siinä vaiheessa kun jälkihehkutus loppuu eikä kone ole vielä täysin lämmin.

Kesäaikaan ei ongelmia, kyseessä siis sähköohjatulla jakajapumpulla ja tappisuuttimilla oleva esikammioturbodiesel. Ilmojen viilennettyä ryytyy aine, joten äkkiä saa olla sotkemassa lisää dieseliä tai bensaa joukkoon, pakkasella ei kestä olla enää paljookaa rypsiä seassa. Menee muuten sen verran jäykäks ettei kulje putkissa. Nollassa seisoo jo lusikka pöntössä, alkaa olla jo voita.

Huipputeho ei oo ihan niin hyvä käytetyllä ranskisöljyllä, puuttuiskohan joku 15-20%. Uudella öljyllä ei varmaan jäis paljookaan, mutta tossa käytetyssä on ties mitä hookoon-blööstä sulaneita rasvoja yms. ei niin täydellisesti palavaa seassa. Osansa saattaa tehdä myös pumpun lämpötilatunnistin, en tiedä miten se syötön määrään tai ajoitukseen vaikuttaa mitä lämpimämpää öljy on... Pakokaasut haisee snägärille, eikä mustaa meinaa saada millään. Eli savuarvokin oletettavasti pienempi.

Öljyn suodatan ja lämmitän ja annan saostua (vesi saatava pois) 200 l tynnyrissä, josta sitten viiden filtterin läpi sähköpumpulla painaen letkulla tankkiin. Melkosta sotkua välillä öljyt, kaikkee ei likimainkaan voi käyttää, rasvalillua/ranskiksenpalasia/muuta roskaa saa kaapia karkeesuodattimesta kauhalla pois. Ilmojen kylmettyä alle 10°C ongelmaksi muodostuu että käytetty öljy ei tahdo enää olla nestemäisessä olomuodossa, nollassa menee jo melkein voiksi. Jostain jos sais puhdasta rypsiöljyä johonkin 0.7-0.8€/litra hintaan, niin sitten olisi hommassa enemmän juonta. Jäis suodattelut ja läträilyt pois, kylmääkin kestäis paremmin.

Otettava siis tuomansa vaivan takia harrastuksena, josta saa jonkinlaista taloudellista hyötyäkin. Tullillehan ko. tuotos pitää ilmoittaa ja maksaa siitä rikittömän dieselin valmistevero (36.4 senttiä/litra) ja lappu ajossa mukana. Muuten samat seuraamukset kuin löpöllä ajosta.
Vastaa lainaten