Viestiketju: Project: Muzin Suiza
Näytä yksittäinen viesti
  #19  
Vanha 27.07.2011, 07:05
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.321
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli Näytä viesti
Nooh.. Kokeilen jos pystyisin verbaalisesti selittämään asian.

-Sylinteriin menee A määrä ilmaa.
-Samaan sylinteriin menee B määrä bensaa.
-A+B=C.
-C on pakokaasuannos määränä joka on suoraan verrannollinen A:n ja B:n yhteismäärään.
-Kuuma pakokaasuannos menee pakosarjan kautta pakoputkeen.
-Pakokaasu menee putkea pitkin kohti ulos ja jäähtyy samalla. Muodostuu alipainetta.
-Alipaine vetää uutta pakokaasuannosta joka taas jäähtyessään vetää seuraavaa. Jos vapari 4-tahtikoneessa on liian iso putki niin tuota alipainetta ei synny ja männän on työnnettävä vastapaineeseen pakokaasua.

Saako tuollaisesta mitään selkoa?
Saa siitä hyvinkin selkoa.

Nelitahtikoneessa on tunnetusti 4 tahtia ja vain yksi niistä tekee positiivista työtä, loput 3 kuluttavat energiaa. Eli pakotahdin aikana kuluu työtahdin aikana tehtyä energiaa.

Ja pysytään nyt ihan normikoneissa, unohdetaan kaikki viimeisen päälle viritetyt rallikoneet yms. Kuten tuossa Revu ja Säätäjä_setä totesivatkin, on pakosarjalla ehdottomasti suurin merkitys pakopuolella. Ja nyt siis edelleen puhutaan ahtamattomasta moottorista. Tuo pakosarjan värähtely on kaiken lähtökohta, eli palamiskaasut saadaan pytystä vois "imien". Kun tuo on tehty, ei pakoputken halkaisijalla ole paljon merkitystä. Kunhan se putki ei ahdista pakokaasujen matkaa liikaa.

Tuo mainitsemasi ilmiö on teoriassa totta ja jossain kilpakoneissa pakoputkiston halkaisija ei ole vakio juurikin tuosta syystä. Silloin haetaan niitä viimeisiä hevosvoimia.

Mutta toisaalta nämä resonanssit ovat hyvin vaikeasti hallittavia juttuja eivätkä ne suinkaan toimi kaikilla pyörimisnopeuksilla.

Mutta tämä tästä, mutsin suikka-projekti on hyvällä mallilla, seuraamme sen tilannetta vesi kielellä
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten