Mulla on rangessa alipainesysteemit (akselilukot) kasattu niillä pistettävillä yleismallin paineilmapikaliittimillä, ja pitää kohtuu hyvin alipainettakin. Vuoto kuitenkin vaihtelee, ohut tuntuma sellainen että lämpimällä kelillä pitää paremmin (lasku luokkaa alle sata grammaa/vrk), kylmemmällä alipainesäiliö tyhjenee hieman nopeammin (jopa useita satoja grammoja/vrk).
Alipaine on normaaliajossa luokkaa 0.6-0.7 kiloa, joskus on ollut taulussa 0.9 kiloa, eli aika lähellä tyhjiötä. Alipaine nousee parhaiten voimakkaissa pitkissä moottorijarrutuksissa, eli jonkinlaista tietä pitkin kun ajaa pitkällä puolella niin nousee kohtuu hyvin/nopeasti 0.8 kiloon. Tyhjäkäynnillä tulee luokkaa 0.4-0.5 kiloa alipainetta.
Lukot menee päälle rengas ilmassa käsin pyörittelemällä noin 0.25-0.3 kilossa, tiedä sitten onko noilla alipaineilla ihan pohjassa. Volvon anturit naksahtaa (silloin kun naksahtaa, toimivat epäluotettavasti ja ottaa hepulit vedestä) noin 0.35-0.4 kilossa.
Systeemissä on rangen orkkis alipainesäiliö (nyrkin kokoinen), akelilukkojen magneettiventtiilit, haaroitus alipainemittarille ja lisäsäiliölle (2-3 litraa, kuskin penkin alla), Volvon orkkis alipaineanturit ja ne akselilukot tietty. Valistunut arvaus että ainakin 10 pikaliitintä (joissa useimmissa 2 putkea pikaliitoksella siis), jatkoksia ja 8/6mm muutoksia ja muuta vastaavaa. Muunlaisiakin liittimiä on ainakin saman verran, ja mustan/sinisen putken lisäksi epälukuinen määrä mm. kumiletkua ja silikoniletkua.
Myyjä (Kailatec) sanoi/varoitti kyllä ettei ehkä toimi alipaineen kanssa, mutta ajattelin että jos vuotaa niin kyllä siihen vuotokohtaan jotain paskaa menee ajan kanssa ja vuoto tivistyy itsekseen.
Tiiveystavitteena oli että systemin alipaine pysyisi jollain tasolla yön yli ilman lukkoja, ja molempien lukkojen kanssa useampia tunteja kun auton 8-sylinterinen alipainepumppu on sammuksissa, ja näihin on taidettu päästä ilman sen kummempia säätämisiä, kovaa ajoa vaan.
-Paavo
|