Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 19.07.2011, 20:46
Daniel Daniel ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Hämeenlinnna, Finland.
Viestit: 113
Perusasetus

Välityksen hammaskosketuksen säätö


Noniin taas tuli kokeiltua jotain uutta ja ajattelin kysyä neuvoa jos täällä jollain olisi aiheesta enemmän kokemusta.

Eli etuvälistys meni hodarista vaihtoon ja hammaskosketuksen säätö on parhaillaan kesken. Ensin kokeilin alkuperäsellä shimmilevyllä joka oli 2,1mm. No se oli aivan liikaa ja pinjoni oli aivan liian syvällä. Seuraavaksi otin 0,5mm pois 1,6mm:n
Silloin kosketus näytti tältä





Mielestäni meni liikaa ulos ja lisäsin 0,2mm 1,8mm:n jonka jälkeen näytti tältä




Kysymys kuuluukin, että pitäisikö yrittää tähdätä näiden väliin, 1,7mm:n? Tuon välityssarjan mukana tulleiden shimmilevyjen paksuudet olivat 0,5 0,8 ja 1,0mm eli näillä ei ainakaan niin tarkkaa säädetä. Toyotan manuaalin mukaan alkuperäisiä shimmilevyjä saa 0,03mm välein. Tuolla 1,8mm näyttää kosketus "drive sidella" menevän liikaa tuonne "toen" eli varpaan puolelle. Kosketus hampaalla näyttää siltä, että saisi aavistuksen ottaa pinjonia ulospäin.

Toinen seikka mikä hiukan askarruttaa on tuo backlash eli ratasvälys. Kuinkahan paljon siinä saa olla heittoa eri kohdista mitattuna. Tojon manuaali kehottaa vain mittaamaan sen useasta kohdasta mutta ei mainitse mitään siitä jos eroja on. Sain pahimillaan 0,04mm heittoja eri kohdista mitattuna. Pitänee varmaan vielä irrottaa tuo lautaspyörä ja katsoa, että istuu kunnolla.

Vastaa lainaten