Mistähän pajeron moottorista on nyt kyse? 2.3 td, 2.5 td. 2.8 td jne...? 1GEN 2.5 td pajerosta tiedän jotain, juttelen siis siitä...
Pajeron ahdin on tosiaan pieni. Sillä kun alkaa virittämään, niin pakopaineet nousevat äkkiä. Pakopaine (pakosarjassa ennen ahdinta) ei saisi nousta korkeammaksi kuin ahtopaine. Käy kannen päälle, erityisesti pakoventtiilit käyvät kuumina.
Saman vehkeen imusarja on aikas ahdas tapaus. Isot pojat ovat laittaneet vapari koneen (esim L200 pakusta) sarjaa tilalle. Intercooleri mallin imusarjan mallia en muista?
Viritettäessä se välijäähdytin ehdottomasti sinne keulaan. Vähentää lämpökuormaa, ja auttaa konetta selviämään hengissä.
Kas kun kukaan ei kertonut vielä kansivioista.

Mitsun kansi ei ole sieltä vahvimmasta päästä, vakio koneilla niitä menee jo...
Ja tietysti se ruokapuoli kuntoon. Kun lähdetään liian pienellä pumpulla hakemaan syötön lisäystä, niin ruiskutus aika kasvaa, ja taas moottori lämpiää.
Tarinoita on monia. Toisilla ei vakiokoneessa kestä kansi vuottakaan. Toiset ovat kieli poskessa kääntäneet vakiopumpusta syötön tappiin, jumittaneet rautalangalla hukkaportin, ja ajavat iloisesti mustan voimasavun saattelemina vailla mitään ongelmia.
Tatteeko sitä voimaa olla niin paljon? Auttaisiko sen sijaan vaihtaa välityksia tiheämmäksi? Jo 33" renkailla pajero kulkee melko lujaa maastossa. Mutakossa välitykset eivät haittaa, mutta kivillä voisi mennä hiljempaakin.
Tietysti jos haluaa mennä lujaa tiellä, niin 200 hv on kiva. Siihen pääsee helpommin esim ostamalla HDJ...