Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 07.07.2011, 07:35
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikki Näytä viesti
Ja miksi se kuivain pitäis vaihtaa kun järjestelmä toimii eikä ole ollut avoinna???
Tai miten se kaasun vaihto auttaa kylmän tekemiseen, kun ilmastoinnin toiminta JUURI PERUSTUU kylmäaineen kaasuunnuttamiseen höyrystimessä ja nesteyttämiseen kondensaattorissa???
Kuivainhan poistaa kosteutta järjestelmästä, eikä se loputtomiin toimi, jossain vaiheessa se on kyllästetty kosteudella. Ihan kuten moottoriöljyn suodatinkin pitää vaihtaa kerättyään paskaa öljystä. Joissain kuivaimissa on tarkistussilmä, mikä kertoo että onko kuivain kunnossa (dry/wet).
Ajoneuvojen ilmastointijärjestelmä ei ole 100% tiivis, siinä on letkuja ja kompuran kaulalla tiiviste mitkä vuotavat aikaa myöten tavaraa pihalle. Se on ihan normaalia, mutta ilmastoinnin kylmäntuotto heikkenee. Sitä ei välttämättä huomaa normikeleissä, mutta esimerkiksi +30 keleissä saattaa olla jo teho hukassa.
Sitä kylmäainettahan ei varsinaisesti vaihdeta, se poistetaan huoltolaitteen säiliöön, josta se sitten laitetaan takaisin sekä lisätään puuttuva määrä. Huoltolaitteella suoritettava alipaineistus myös poistaa kosteutta, mutta jos kuivain on tiensä päässä niin siitä on vain lyhytaikainen apu.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten