Viestiketju: Polyuretaani pinnoitus
Näytä yksittäinen viesti
  #16  
Vanha 20.02.2004, 22:04
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Meillä oli tuossa taannoin työmaalla talon kellarikerroksen vesieristystä varten tilattu juuri tuo polyuretaaniruiskutus normaalin bitumikermin sijasta, piki kun iän mittaan kuitenkin halkeilee ja PU taasen on lopullinen ratkaisu. Taisi muuten olla sama firma josta tuossa ylempänä oli maininta, työntekijät kertoivat myös pakettiautosta jonka kuormatilaan samaa tahnaa oli ruiskutettu.

Menetelmä tuolla työmaalla oli sellainen, että betonipinnan päälle levitettiin 2-k epoksi, johon kylvettiin säkkikaupalla kvartsihiekkaa. Tämän päälle levitettiin ohut juokseva primeri, ja tämän hiekkapaperimaisen pohjusteen päälle tuli sitten se varsinainen uretaaniruiskutus. Tavara oli kyllä outoa, muutama sekunti niin se oli kiinteää ja päällä pystyi kävelemään. Ruiskuun tuli kuorma-auton isoista tankeista kahta eri ainetta ja paineilmaa, jotka sekoittuivat kertakäyttöisessä suuttimessa. Koko monen sadan neliön alue piti ruiskuttaa yhteen menoon.

Otinpa tilaisuudesta kiinni ja pinnoitutin samassa yhteydessä BJ:ni uudet hienot lasikuitulokarit sisäpuolelta kyseisellä uretaanilla, joka kävi helposti kun ne vielä ovat irrallaan. Lähinnä kiveniskusuojaksi ja äänieristeeksi. Tavara on Novocoat-elastomeeriä, ja aliurakoitsija oli tuolla Omni-Sica (kotisivut www.omni-sica.fi).

Sellainen juttu vielä, että ainakaan tavallista mustaa peltiä vasten, maalattua tai ei, auton alustaan en itse ikinä pistäisi uretaanimassaa, ellen sitten tehtaalla kun kaikki on puhdasta ja tuoretta. Jos silloinkaan. On nimittäin sellainen ongelma, että mikäli pinnoitteeseen tulee naarmu/reikä (aika todennäköistä), pääsee ruostuminen käyntiin, ja sehän sitten leviää siellä pinnoitteen alla omistajan körötellessä tyytyväisenä. Auton maalipinnassa sentään huomaa kun pelti "kukkii" mutta paksun uretaanimaton alta voi olla vaikeampi tehdä havaintoja, ja pelti on läpimätä ennen kuin sille tajuaa tehdä mitään. Eri juttu sitten kuinka kauan autoa aikoo pitää.

Auton sisäpuolella ruostumisriski tuskin on niin iso, mutta tämä lienee huomionarvoinen seikka sielläkin, etenkin jos lattia pääsee usein kastumaan. Jos pohjamateriaali taasen on ruostumatonta laatua, kuten esim. lasikuitu, alumiini, rosteri tms. on PU-pinnoite erinomainen.


JF

Vastaa lainaten