Juu, voisi tähän laittaa niitä speksejä ihan suoraan
MOOTTORI
Merkki Honda GCV 135 kansiventtiilimoottori
Teho 4,5 hv, 4-tahti, 3,4 kW
Kierrosluku 3000 rpm
LATURI
Bosch 0 120 489 379
Jännite 14V
Virta 23/65A
Pyörintä myötäpäivään
Eli tuo kone on joku hondan ekoihme, on puolipuristimet ja kaikki eikä oikeasti vie polttoainetta juuri mitään. Meinasin siihen vielä paremman pakoputken ja äänenvaimentimen, että saa virtaukset ja äänentasot kohdalleen, niin ja tietysti johdettua pakokaasut turvallisesti ulos generaattorin koteloinnista. Laturi pitää näköjään laittaa hihnapyörä ylöspäin, että saa pyörimissuunnan oikeaksi... Caddyn laturin hihnapyörä ja leikkurin vetävien pyörien hihnapyörä olivat valmiiksi jo saman kokoiset, eli pitää koittaa ensin tuolla 1:1 välityksellä ja jos pyörii helposti niin sitten koittaa tuplata moottorin hihnapyörän koko.
Taidan kallistua kyllä tuohon reed-kytkentään, ihan vaan sen mekaanisuuden takia

bebekistä sopiva lasiputkikytkin ja sen perään joku 12v vaihtorele. Ja kyllä, juurikin puolan johto sillä maadoitetaan sammuttamiseksi. Tämän rinnalle tulee sitten vielä vaihtokytkin, jolla hoidetaan käynnistys ennen kuin laturi antaa virtaa.
Luin netistä yhtä samanmoista projektia, jossa äänenvaimentimeen oli laitettu lämpötilakytkin (kahvinkeittimen termostaatti?) joka kytkin laturille herätevirran vasta kun kone oli hieman lämmennyt. Tämän voisi tehdä omaankin, lisäisi generaattorin käyttöikää huomattavasti... Pitää vaan miettiä sopivat kytkennät, että saa nämä pelaamaan automaattisesti niin, että riittää kun käyttää ohjaustaulusta kytkintä "KÄYNNISTYS" -tilassa ja käynnistyttyä napsauttaa automaatille. Mutta tällaiset kytkennät eivät tuota enää ongelmia.
Eikös tuon taulumittarin kanssa sarjaan voisi kytkeä potentiometrin, jolla säätäisi taulun näyttämän oikein? Pihtivirtamittari on käytössä virran ja kierrosluvun säätöä varten.
Yksi asia vielä askarruttaa, saisikohan ryyppyläpälle tehtyä jonkinlaisen automatiikan? Solenoidillahan tuo olisi helppo toteuttaa, tai jopa auton ajovalon korkeudensäätömoottorilla jos portaattoman haluaa. Tämä voisi reagoida suoraan esim. sylinterinkannen lämpötilaan, tai sitten tuohon samaiseen pakolämpöanturiin joka ohjaa laturin herätevirtaa...
Tuosta laturin syöttöjännitekytkennän diodista, tarkoitat varmaan että tällä tiputettaisi diodin kynnysjännitteen/hukkajännitten verran säätimen aistimaa jännitettä, että antaisi enemmän jännää ulos?