Jussi ei mennyt putkeen
Meinasi käydä ehkä pahemmin mutta selvittin säikähdyksellä. Laittelin Jeeppiin sähkövesipumpun ja tein 3 flektisen puhallinsysteemin, ja sitä piti lähteä tietysti dyyneille kokeilemaan että toimiiko? No, ihan ensiksi, ei riitä. Seuraavaksi menee 3-rivinen syyläri tilaukseen. Kun ulko (ja sisä) ilman kämpötila on 44-45 astetta niin tienpäällä on OK ilmastoinninkin kanssa mutta kun pudotetaan paineet ja lähdetään hiekalle niin lappu lattiassa ei voi viittäminuuttia pitempään ajaa.
Tähän "lappu lattiassa" juttuun meuinasi sitten kompastua, kirjaimellisesti. Oli ihan kivaa loivaa loikkaa uudet nelipistevyöt tiukalla kunnes varoittamatta tuli sellainenauton mittainen 3-4 metreinen pudotus. Oli vaan liian lyhyt että olisi voinut hienosti laskeutua dyynin jyrkälle rinteelle ja tulin keula edellä kuopan pohjaan. Jotenkin olen luullut että hiekka on pehmeää mutta nyt tiedän, ei ole. Turvatyyny tuli käsivarsille, kabiini täynnä savua, mutta ei muuta siinä ihan heti. Itse pysyin siististi penkissä eikä oma nenä ollut lähelläkään turvatyynyä, vyöt piti hienosti. Jeepin runko kyllä vähän nitkahti, A pilari nousi ylöspäin ja nyt kuskin oven välistä mahtuu keskikokoinen rastas lentämään sisälle niin halutessaan (liioittelua- vain tuuman rako yläreunassa!). Positiivista on se että pienen korotuksen jälkeen ratti oli hiukan vinossa kun panhardi on orkkis, mutta nyt ratti on suorassa. Vasta tänään huomasin että eturekkari jäi sinne dyyniin, tultiin siis melko nokalleen, mutta ei kuitenkaa mennyt keulan kautta nutulleen. Uusi rekkari maksaa vain 20 euroa joten sai jäädä etsimättä vaikka paikka on syöpyny verkkokalvolle että sen kyllä löytäisi halutessaan.
Mitä opin: kunnon turvavyöt ovat vaaralliset, en milloinkaan olis lähteny hyppyyttämään orkkisvöissä. Eikä niissä olisi pysynytkään. Tarttee nyt oikeasti saada ne kaaret sisään, olen niitä jo parivuotta suunnitellut! Ja suunnitella missä parkkihallissa tunkkaisi A-pilarin vähän alaspäin. Tuulilasiasi jäi ehjäksi. Mutta hauskaahan tämä silti on!
|