Viestiketju: hj60:seen turbo
Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 19.02.2004, 21:23
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Puristuksia ei kai tarvitse laskea ellei halua kovia ahtopaineita. Konehan (2H) soveltuu BJ:n 3B-konetta huonommin turbotettavaksi, kun siinä ei ole öljyruiskuja mäntien alapuolille. HJ:t ovat niin vanhoja että ahtamiselle ei ole varsinaisia esteitä. Ilmeisesti luotettava selvitys tehonlisäyksestä ja savutuskoe muutoskatsastuksen yhteydessä riittää. Huomioi että ahtimella varustettujen dieselmoottoreiden k-arvo nousee ahtamattoman 2,5:stä 3,0:aan, eli siinä pääsee helpommalla. Onhan noita ainakin maailmalla tehty, eli ei kun virittämään. Sopivasta ahtimesta ollaan monta mieltä, mutta jos maastokäyttö on tarkoituksena, kannattaa ehkä otta hyrrä sieltä pienemmästä päästä niin ei tarvitse kytkintä poltella. Jälkiasennusturboissa on pakokaasulämpömittari myös hyvä varuste.

-----
(lainattu www.sporttiauto.com sivuilta)

Ilman poikkeuslupaa muutoskatsatuksessa voidaan hyväksyä muutos, jossa muutetun moottorin teho ja paino ei ole yli 20% suurempi kuin mallisarjan tehokkaimman moottorin teho. Tällöin myös jarrujen ja muiden alustarakenteiden on vastattava tuota tehokkainta mallia.

1.7.1987 ja vanhempien autojen pakokaasupäästöt mitatataan katsastuksessa ja suoritetaan tarvittava muutoskatsastus.

1992 ja vanhempien - ei vähäpäästöisiksi merkittyjen - autojen pakokaasupäästöt mitataan katsastuksessa ja suoritetaan tarvittava muutoskatsastus. Jollei auto ole varustettu katalysaattorilla, päästönormit saadaan täyttymään yleensä asentamalla katalysaattori jälkeenpäin.


-----





Vastaa lainaten