Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 20.06.2011, 20:07
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Yhteenveto testipäivän kokemuksista


Radan testauspäivä takana ja jokainen voi kuvista ja videoista päätellä menikö käsikirjoituksen mukaan. Tässä kohtaa haluan lainata temmi hoon hiljattain kirjoittamaa tekstiä:

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Hieno tästä aikanaan tulee ja jännintä ehkä onkin arvuutella onko se jo heinäkuun skaboissa toimivan hieno ja päästäänkö siitä jatkokehittämään vai tarviiko alun kehitystä hioa moneenkin otteeseen.

Ainakin rc-autojen puolella on suht normaalia että uuden radan parit ekat kisat saattaa mennä täysin reisille radan ollessa lähes mahdoton ajaa kaikilla autoilla jostain syystä, jonka löytyminen ei välttämättä ole edes aivan ilmeistä. Sitten käy niin, että on muutama autokunta kellä menee lujaa ja kaikkia muita hatuttaa kun joko ei ole oikeita renkaita tai sitten paikat hajoilee tai väärä auto tai jotain muuta.
Koska viimevuosien kesät ovat olleet erittäin vähäsateisia, me sorruimme vähättelemään sateen mahdollisuutta. Radalla on kohtia jotka eivät yksinkertaisesti kestä viikon yhtä putkea tulevaa vesisadetta.

Realistisesti ajatellen mikään trial rata, oli se luonnon- tai rakennettu rata, ei ole kovin hyvin ajettavissa rankkojen vesisateiden jälkeen. Tässä tapauksessa vettä satoi myös ajopäivänä. Meidän metsään rakennetut trial esteet olisivat palvelleet siinä kuin muidenkin radat mutta pullonkaulaksi muodostui ojat joiden yli oli mentävä päästäkseen koko alueelle. Näitä ojanylityksiä Ossi kaivoi vielä syvemmäksi kun kuivien olosuhteiden vuoksi ne olisivat olleet turhan helppoja ylittää. Mutta savipohja muuttaa kummasti muotoaan rankkasateiden jälkeen.

Ojan ylityksiin laitetaan kiviä tai betonimurskaa lisäämään pitoa märälläkin kelillä. Keinun jälkeiseen ojaan on laitettava sepeliä jotta laskettelu keinulta olisi pehmeämpi. Näiden toimenpiteiden jälkeen pääsy trial alueelle taataan sateisinakin päivinä.

Mitä tulee varsinaisten trial esteiden liukkauteen, se on ongelma muillakin radoilla eikä vain meillä. Pitää vain toivoa sateetonta kisapäivää. Esteitä ajettiin sillä alueelle pääsi "huoltotietä" pitkin.

Keinua voi käyttää vain kuivina päivinä. Sen vuoksi sen viereen on jätetty tila josta ohitus on mahdollinen. Se että keinussa ajeli testipäivänä kaksi eri Suzukia, he tekivät itse oman ratkaisunsa. Taitavina kuskeina he saivat silti ajosuorituksensa onnistumaan ilman haaveria.

Savikanjoni on muutamasta kohtaan niin äkkisyvä että pienillä joustoilla varustetut autot menivät nenälleen tai kyljelleen. Joustoautoilla taasen ei ollut mitään ongelmia.

Kanjonia tullaan helpottamaan laittamalla kiviä tai betonimurskaa syvimpien kohtien pohjalle.

Savispoori pehmeni hieman. Pörö ajeli Ossin Lantsikalla lopussa molempia reunoja ja totesi ajetumman reunan olleen upottavampi.

Matalimmille autoille spoorin pohjalla ollut vesimäärä oli liikaa. Sitä tullaan pumppaamaan tyhjemmäksi. Tämän lisäksi noilla traktorin rengas safariautoilla pitää ajella edes takas niin kauan että pohja alkaisi antautumaan. Emme ainakaan vielä lähde sitä äestämään tai kyntämään.

Se että keskualue pehmeni velliksi johtui siitä että siinä ajettiin pujottelukisaa joka ei kuulu normaali ohjelmaan.

Meillä kävi sinänsä hyvä tuuri että se vesisade sotki kuviot jo nyt. Meillä on kuukausi aikaa korjata heikot kohdat. Uskon että mainitsemillani toimenpiteillä rata saadaan toimimaan kohtuullisesti. Harjoittelupäivän olosuhteethan olivat pahimmat mahdolliset. Pahinta mitä enää olisi voinut tapahtua olisi ollut henkilövahingot.

Hienosti kokonaisuus toimi muuten. Jokainen auto täytti vaatimukset ja jokaisella oli ajosuorituksien aikana tunnollisesti kypärät päässä. Myös autot jätettiin oikeille parkkipaikoille. Nyt odotamme tuleeko naapurustosta yhteydenottoja. Toivomme että mahdolliset reklamaatiot tulisivat hyvissä ajoin ennen kisoja.

Kuvaaminen vaatii vähintään kaksi kaveria. Yksinäni en ehtinyt joka paikkaan ja koska trial osuudelle pääsy vaati töitä enemmän, viihdyin paremmin pellon puolella. Kisapäiväksi joudun anelemaan josko joku kuvaustaitoinen viitsisi tulla ottamaan vastuun puolesta alueesta.

Lopuksi lainaan Kasarin arvostelua radastamme:
Hän totesi trial osuuden olevan melko kiinnostava. Sisältävän jopa hyviäkin ratkaisuja. Portit olivat liian kapeat ja yhtä kaarrekohtaa hän piti tylsänä. Siihen kaivattaisiin esim. luonnonkivistä jotain estettä. Saven hän piti huonona ratkaisuna ja totesi ettei omalta osaltaan aio saviosuuksille mennä ollenkaan. Hän ei myöskään ylistänyt ratkaisua jossa mutaa ja triallia sotketaan toisiinsa.

Tämä on kyllä yhtä eksoottinen yhdistelmä kuin Punkan crossi ja trial. Crossissa lähes jokaisen autot hajoavat ja vielä sen jälkeen pitäisi ajaa triallia. Täällä meillä savessa rypemisestä pitävät ovat harvemmin trial harrastajia. Uudet ideat ovat hyviä mutta niiden sovittaminen käytäntöön taitaa ottaa aikansa.

Toivomme että testipäivän vaikeudet eivät pelästyttäneet tai latistaneet kisoihimme mahdollisesti tulevien aikeita. Kilpailukutsun laatiminen on heti seuraavana vuorossa. Samoin tarinointi tällä projektiosuudella alkaa pikku hiljaa siirtymään tapahtumien puolelle.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten