Pajeroa tuntematta:
Itselläni oli taannoin galant 2,3 td, ja siinä lataussäädin oli laturissa.
Jotain mitsun laturia kerran rassasin, ja siinä oli tuon lataussähköjohdon
(siis sen paksun, joka ruuvin alla kiinni) lisäksi 2 johtoa, toinen oli merkkivalon
johto (siihen tuli jännite merkkivalolampun läpi virta päällä ollessa)
ja toinen oli jännitteen tunnustelu, siitä siis säädin päätteli auton lataus
jännitteen auton johtosarjasta mitattuna.
Sitä en tiedä, onko pajerossa sama kytkentä, mutta jos on, ja tuo
jännitetunnustelun johto pätkii, vaikkapa huonon liitoksen takia, niin silloin
latausjännite nousee erittäin korkeaksi.
Toinen, erittäin yleinen syy laturien palamiseen on huono latausvirtakaapeli;
Siis se paksu kaapeli laturin pultin alta, on joko hapettunut tai liittimet löystynyt
tms. jos tuossa on tuo johtosarjasta tapahtuva mittaus ja päävirtakaapeli
on hivenenkään heikko/rikki ja esim vinssataan sähkövinssillä niin tilanne
seuraava: säädin saa tiedon että johtosarjan jännite matala -> lisätään
magnetointia (siis vaaditaan laturilta lisää sähköä) -> laturin ulostulojännite
nousee, koska päävirtakaapeli ei kykene johtamaan sähköä ->
kun laturin jännite ylittää hetkellisesti suuruusluokkaa 20v jännitteen,
niin latausdiodit tuhoutuu -> ja kun diodit oikosulussa, niin kenttä palaa->
lämpötila nousee niin korkeaksi, että palaneet diodit rikkoutuvat mekaanisesti,
eli sisäänmenojohdin palaa irti puolijohdepalasta.
Jos ja kun pistät tuohon uuden laturin, niin mittaappa ensimmäiseksi jännite
ero laturin ulostulo- (siis lataus) pultista akun + napaan käydessä.
tuo jännite sais olla maksimissaan noin 0,5 volttia, puolityhjillä akuilla ja kaikki
pajeron kulutus päällä.
Jos tuo jännitehäviö ylittää 0,5v, niin minä tekisin ylimääräisen johdon akun +
navan ja laturin ulostulon väliin noin 10mm2 kaapelista, ja suojaisin sen hyvin,
ja väliin esim 80A laadukas sulake
(jos auto palaa, ja siitä löytyy tuo johto ilman sulaketta, niin vakuutusyhtiöstä
voi tulla ikävää postia)
Ja korostan vielä kerran, että en ole eläissäni rapannut k.o auton laturia.
|