Viestiketju: Kello (kuormuriin)
Näytä yksittäinen viesti
  #7  
Vanha 18.05.2011, 08:30
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

En oo testannut akun latausta, mietin kyllä asiaa mutta ajattelin että mennään tällä kokoonpanolla sen aikaa kun toimii, ja jos ei toimi (useampaa vuotta) niin sitten pitää tehdä jotain.

Jos akku olis helppo iroittaa (mulla ei ole, radio pitää repiä irti ensin, ja se on kohtuu tiukasti nyt paikoillaan) niin akunhan voisi ladata irrallaankin, mutta tämä tietty vähän rikkoo tavoitteita, tarkoitus oli saada siihen kelloon oikea aika piiiiiiiiiiitkäksi aikaa, paitsi mitä nyt typerät kesä/talviajan muutokset pitää tehdä.

Laitoin systeemiin myös jännitemittarit (senkin takia että näkee että kuorkin laturi toimii):



Muistaakseni 12V mittari on diodien jälkeen, ja se näyttää aika tasaisesti kolmeatoista. En ole varma riittääkö akun lataukseen, jos muistan oikein niin akun kyljessä oli että jatkuva lataus 13,6..13,8 V ja sprintti-lataus sitten jotain 14.3V. Voin muistaa arvot hieman väärin, tulee ulkomuistista.

Nyt paikallaan oleva alennin pukkaa yli 14V siihen "pätkittyyn" (virtalukolla ohjattavaan) ulostuloon, mutta en tiedä paljonko sitä kestää kuormittaa, luulis että se 20A (mukamas, tuskin siitä kuitenkaan oikeesti saa näin paljoa ilman että purkki kuumenee ja räjähtää tai jotain) pitää ottaa siitä varsinaisesta "jatkuvasta" ulostulosta, siinä oli vähän paksumpi piuhakin. Jostain syystä tämän "jatkuvan" ulostulon jännite on hieman pienempi kuin sen "pätkityn".

Diodin kynnysjännite on käytetyillä virroilla luultavasti vähän pienempi kuin 0.7V, en kyllä mitannut. Diodin on SP-elektroniikasta 1N5828 tyyppinen (40V/20A; 2.5€/kpl), en muistanut katsoa minkä valmistajan tämä on, mutta tuolla tyypillä kun googlettaa datalehtiä niin pienillä virroilla ja ~25C lämpötiloilla kynnysjännitteet vois olla jossain puolen voltin hujakoilla.

Yksi helppo vaihtoehto olis kans tällanen:

24V -> akkulaturi -> 12V -> akku -> radio

Tuo laturi olis siis sellanen, että ottaa 24V tasasähköä, ja lataa 12V akkua. Laturin pitäis olla senverta jäsy, että sen läpi saa ajettua akun takana olevaa kuormaa ilman että akku purkaantuu.

Ja tässä mun tapauksessa sen kellon pitää tosiaan olla sellanen että sen näkee pikavilkaisulla esim. kännykkään puhuessa.

-Paavo

PS ko kuvat on kuitenkin kivoja, niin tässä vielä koko komeus (tarra tuli auton mukana):



Tässä diodien kotelointi (tikkuaskia vähän isompi muovikotelo); muistaakseni punainen on se jatkuva sähkö ja keltainen pätkitty eli virtalukon takana oleva; laitoin amuliinista mukamas tollaset jäähdytysrivatkin, vaikka eihän se lämpö tuolta muivikotelosta kovin helpolla karkuun pääse - ja tod.näk. käytetyt virrat on sellasia että nämä ei kuitekaan paljon lämpene:



Alemmas kojetauluun liimatusta kellosta ei ole omaa kuvaa, mutta tällanenhan se on, koko 73x32x17 mm:


Viimeksi muokannut Paavo : 27.03.2013 08:25
Vastaa lainaten