Joo silleen perinteisesti tuli tämäkin ratkaistua, tai oikeestaan kahteen kertaan.
Ekaksi laitoin radio uusiksi, eli vanha jännitteenalennin ja radio lepikkoon, ja tilalle tällaista:
24V -> jännitteenalennin 20A -> 12V -> diodi 20A -> akku 7Ah 12V -> radio
Akku sen takia, että autosta on tosiaan päävirta (24V) poikki pitkiäkin aikoja. Noita "ketjuja" on tavallaan kaksi, kun jatkuva 24V/12V on yksi ja virtalukolla ohjattu "heräte" 24V/12V on toinen.
Kaikki maat on samassa. Diodit (SP-Elektroniikasta) sen takia kun 12V akku alkoi puskemaan virtaa väärään suuntaan kun 24V sähköt katkaistiin. Akku on sellanen normaali lyijyhyytelöakku, mitä löytyy moinen kokoisena. Tähän otin sellasen 10 senttisen, 15€.
Radiossa on siis kello, joka näkyy olipa radio päällä eli ei. Radion kellonaika näkyy sekä valoisalla että pimeällä.
Sitten laitoin vielä liimalla (eli 2-puoleisella teipillä) kojetauluun kiinni Bilteman laatutuotteen nro 82539 kun sellaisen olin jo ehtinyt hommata lähinnä sen lämpömittarin takia, kyllähän sen tuntee onko kylmä vai kuuma vai sopiva, mutta nyt näkee siis asteetkin.
-Paavo
|