Näytä yksittäinen viesti
  #11  
Vanha 01.05.2011, 22:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mistä haluat sähköä?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipinä Näytä viesti
Eli sulake mitoitetaan akulta lähtevän kaapelin mukaan ja asennetaan mahdollisimman lähelle akkua.Sitten voi laittaa päävirtakytkintä ja lisäsulakkeita tarpeen mukaan.Suojaamaton kaapeli menee oikosulussa nopeasti savuksi.

Kaikkia värkkejä ei kannata ohjata releillä,vain suuriruokaisimpia.Laadukas kytkin ja riittävän paksut johdot pitävät ohjauksen yksinkertaisena ja varmatoimisena.

Aika paljon lisävaloja saa noilla 120A virroilla viritellä

Hyppylangatonta sulakerasiaa itekkin ettinyt,ei näkyny.
Noi kutosen kegät kun taittaa ysikympin kulmaan,niin voi kutosen kaapelin pujottaa kenkien läpi(jos hyvin natsaa).
Tulee tukevampi jumpperi
Tuohon sähkön syöttöön kannattaa kiinnittää huomiota:
jos käytät noita lisäasennuksia pelkästään auto sammuksissa, niin silloin sähkönsyöttö suoraa akulta.
MUTTA, jos käytät noita valoja ym. sähkölaitteita auton käydessä, niin silloin
sähkön syöttö SUORAA laturilta paksulla johdolla sulakkeen kautta.
-> laturihan se tuottaa sen sähkön, ja mm. useissa boschin latureissa
jännitteen säätö tapahtuu sisäisesti; eli säädin pyrkii pitämään laturin syöt-
tämän jännitteen n. 14v:ssa ja nimenomaan laturin sisältä mitattuna.
-> jos otetaan akulta syöttä työvaloille yms. niin jännite akulla saataa olla
esim 13v (vaikka laturilla 14v), ja silloin akku ei käytännössä lataudu ollenkaan.

ITSE ottaisin suotaan laturilta (siitä latausvirtaliittimestä, esim M8 pultista)
paksulla, vaikkapa alle 50cm pitkällä 16mm2 johdolla konehuoneessa olevalle
ruuvikiinnitteiselle sulakkeelle, joka on noin 1,5 tai 2x maksimi kulutus.
Sulakkeelta sisälle samalla 16mm2 johdolla "jakotukille"
Nuo johdot voi suojata esim. "kurkkutorvella", kannattaa tukkia tuon
kurkkutorven ja johdon väli jollain kitillä, samoin kuin kurkkutorven läpi-
vienti ohjaamoon (kuten kaikki läpiviennit-)

Noita jakotukkeja ja ISOJA sulakkeita löytyy hivi (HiFi-) puolelta, esim
biltemalta.
Noissa hivi- virtabokeissa on yksi isompi, 21mm2? ja muutama pienempi
4mm2? lähtö; ja tuohon 4mm2 lähtöön sopii 2 kpl 1,5-2,5 mm2 johtoja,
jotka lähtee lattasulakerasialle, jokaiselle sulakkeelle oma johto blokilta!
sulakkeet valitaan noin 2x nimellisvirtaa suuremmaksi, max esim 25A

Johdotukset sulakkeilta releille- ja -kulutukselle mieluummin paksummilla
kuin ohuilla johdoilla; esim. "historialliset" Halogen -työvalot menettää
herkästi puolet valotehosta! jänniitteen laskiessa.
Nykyiset zenon- ja led valot joko heittää toimimasta, ottavat enemmän
virtaa taikka himmenevät, kun jännite on pienempi (suurempi jännitehäviö)

Autossa esiintyville johtopituuksille MIELESTÄNI MAKSIMIsulakkeet/mm2
ovat seuraavat:
0,75mm2 7,5A
1,5 mm2 10A
2,5 mm2 15A (ehkä 20?)
ja tuolla 2,5mm2 saadaan johdotettua kaikki vinssiä lukuunottamatta?

Ja noista releistä sen verran, että niiden pitoteho (releen ottama teho vetä-
neenä) on suuruusluokkaa 5W.

Ja sitten vielä Latureista: bosch 90A ulkopuolisella tuuletuksella (siivet
hihnapyörän vieressä) antaa noin 34 Amppeeria 1500 ankkurikierroksella
ja noin 90A 6000 ankkurikierroksella!

ANKKURIKIERROS tarkoittaa laturin pyörintänopeutta, joka voi olla esim.
2,5 kertaa moottorin käyntinopeus!

siis ylläolevassa: 34A 600 rpm ja 90A 2400 rpm

Ja tuo nimellisvirta; 90A ylittyy jonkin verran yli 6000 ankkurikier., mutta ei
paljon. villi arvaus 10-20% 15 000 rpm:llä

Itse olen kierrättänyt noita perinteisiä latureita aika surutta, tuota 90A
bosch:ilaista varmaan parhaillaan yli 20 000, mikä lienee liikaa

TS. latausvirtaan tyhjäkäynnillä vaikuttaa yhtäpaljon välityssuhde kuin
laturin koko.

OHO_ meni_pikkasen_
Vastaa lainaten