Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX
En ny löydä mitään prosyyriä mut siin 1.4 kolmepyttysessä dieselissä oli molemmat muistaakseen.
|
En löytänyt minäkään, enkä muista että VAG-dieseleissä olisi mekaanista ahdinta ollut.
TSI-koneista lukee sen sijaan vaikka mitä:
TSI Twincharged Stratified Injection tarkoitti alun perin
mekaanisella ahtimen ja turbon yhdistelmällä varustettua suoraruiskutteista 1,4 litraista 103 kW, 118 kW tai 125 kW tehoista bensiinimoottoria. Volkswagen on epäloogisesti nimennyt myöhemmin esitellyt ainoastaan yhdellä turbolla varustetut 1,4 litraisen 90 kW:n ja 2,0 litraisen 147 kW:n tehoiset bensiinimoottorinsa myös TSI:ksi, siitä huolimatta että niiden lyhenne merkitsee kaksoisahtamista. Kaksoisahdetuissa TSI-koneissa mekaaninen ahdin tuottaa ahtopainetta jo alhaisilla kierroksilla, pakokaasuista käyttövoimansa saava turbo tulee mukaan moottorin kierrosluvun noustessa. Mekaaninen ahdin kytkeytyy pois käytössä moottorin kierrosluvun saavuttaessa 3500 r/min, sillä sen jälkeen mekaanisen ahtimen hyötysuhde heikkenee ja hukkaenergiaa hyödyntävä turboahdin kykenee jo yksinään ylläpitämään riittävää ahtopainetta. Bensiini ruiskutetaan suoraan sylintereihin jopa 150
baarin paineella.