Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Täähä nyt on selvää kaikille peruskoulun käynneille  
Ajatus oli se että tuolla lamelli,roots, vai mikä se nyt on suomenkieliseltä nimeltään.Ruuvi kompura on eri asia, on joku kierrostilavuus eli joka pyöräyksellä se siirtää samalla tavalla "vakio" määrän ilmaa kuin hammasratas öljypumppukin öljyä.
Ja sitten se maailmankaikkeuden paras idea...
Entä jos...ööö...sitä mekaanista ahdinta pyörittäisi kampiakselin päästä "vikoppäin" olevalla variaattorilla siten että sitä variaattoria ohjattaisiin sekä pyörimisnopeuden että ahtopaineen avulla.
Näin saisi tyhjäkäynniltä jo maksimi paineet ilman että pata räjähtää maksimi kierroksilla. Ja jos systeemissä olisi vielä turbo niin sen herätessä voisi tuo mekaaninen hiipua pois sitä mukaa kun turbon paineet nousee...  
Ja täähän on niiiin simmppeli juttu että eikun rakentamaan jo heti huomenna....
|
Pitää muistaa että sekä turbo että mekaaniset ahtimet ottaa tehoa kampiakselilta; ja sehän on pois etenemisestä:
Pistetään suzukin takakoppiin moottorikelkan kone, variaattoreineen päivineen

ja ahtopaineen ohjaus sitten vaikka erillisellä kaasuliipasimella

Olis se etu että kun notskilla keskustellaan ahtopaineen noususta, niin vois sanoa että ahtopaineet tapissa enenkä öljynpaineen merkkivalo sammuu,,,
Taannoin laskeskelin toyotan 12h-t;lle eatonia (olikohan 62 vai 90)
ja muistaakseni sen ottamat tehot oli 30hv luokkaa.
Tuohon suzukiin tulisi alavääntöä ja miksei ylävääntöäkin rutkasti lisää
tuolla eatonin pienimmälläkin (45), taitaa olla sekin liian iso?
Noita uudenkarheita 45 sai ainakin taannoin edullisesti.
( Ministä irroittelivat isomman tieltä.....)
Dieseleihin nuo eatonit eivät oikein sovi, jos tarkoitus repiä tehoa reilusti

Nimittäin niissä tuota ahtopainetta ei suositella nostamaan kovin korkealle,
olikohan että kartat päätty alle kiloon? ja dieseleissähän se ilo alkaa kilosta
Toki venepuolella Volvo penta repi 2,4L diesel koneesta kiinteäsiipisellä
turbolla 170 hv, ja kuten kaikki tiedämme, veneessähän ei ole vaihteita,
niin tuo turbo oli pakko olla niin iso ettei se herännyt pienillä kierroksilla.
-> liukuvat veneet eivät olisi päässeet liukuun; nopeus olisi ollut esim. 10
solmua 35 solmun sijaan.
Tuossa KAD 32-koneessa mekaaninen ahdin (oliskohan eaton?) ahtoi
pienillä ja keskikierroksilla, isoilla kierroksilla ahtaminen oli (?)yksin turbolla.
Vastaava järjestely oli myös tehokkaimissa 6 syl. 3,6L turbo dieseleissä.
Eikö mersulla ole myös noita kierrosten mukaan hyytyviä mekaanisia ahtimia
bensa koneissa?
Ja venekoneillahan ajetaan vähän samaan tyyliin kuin alitehoisella kuorma-
autolla; käytännössä aina yli 2/3 kaasulla.
Miksihän volvo penta siirty pois noista mekaanisista ahtimista, nykyään
enemmän iskutilavuutta
Vähän levesi topiikki, mutta jos suzuki sais sen mekaanisen ahtimen, niin
olisi kiva kuulla miten alkoi toimimaan ja millaisten ongelmien jälkeen.