Mekaaninen ahdin tuli GM Diesel Divisionin kaksitahti diesel moottoreihin vuonna 1938. Firmasta tuli myöhemmin Detroit Diesel. DD:n kaksitahti dieselit eivät toimi ilman huuhtelupumppua, ja "blower" hoitaa ilman vaihtamisen sylinterissä. Pumppu työntää ilmaa sylinteriin männän ollessa alhaalla sylinteriputken aukoista. Samalla pakokaasu puhalletaan kannessa olevista pakoventtiileistä ulos. Pakoventtiileitä on joka kaksi tai neljä per sylinteri.
Varhaiset hot-rod rakentajat sovittivat DD:n huuhtelupumppuja bensakoneiden päälle, ainakin 50-luvulla, ehkä jo aiemminkin.
Tuossa ylempänä laitoin kuvan paskaisesta, öljyisestä ja vihreäksi maalatusta DD 8V71 moottorin huuhtelupumpusta. Tässä on periaatteessa samanlainen bensa kasiin tarkoitettu blower. Rakennetta on hieman muutettu. Kiinnityskorvat on muutettu, ja dieselin polttoaineen hammasratas siirtopumppu, ja säädin ovat väistyneet pois turhina. DD moottoreissa oleva hammaspyörä-vetoakseli veto on muuttunut hammashihnaksi. Mutta perusta on molemmissa sama.
Mielestäni mekaaninen ahdin ei ole kovin hyvä nelitahti diesel moottoreissa. Pakokaasuahdin eli turbo toimii paremmin. DD valmisti myös kaksitahti koneita joissa oli sekä blower, että turbo. Turboahdin puhalsi blowerin imupuolelle.
Pitäiskö minunkin kiillottaa tuo DD:n blower...